Anmeldelse: R/H AW12
Bogstaverne R og H udgør designernes efternavne, nemlig Riiheläinen og Hernesniem, som havde deres først show til den københavnske modeuge i sommeren 2011.Torsdagens næstsidste show, R/H, blev sparket i gang af gummiskoklædte modeller, der sjoskede ind på scenen, hvor et grafisk powerpointshow kørte på storskærmen i hypnotiserende cirkler.
Bogstaverne R og H udgør designernes efternavne, nemlig Riiheläinen og Hernesniem, som havde deres først show til den københavnske modeuge i sommeren 2011. Her sås allerede en tydelig design DNA i form af skøre designs og en mere legesyg og uhøjtidelig tilgang til moden.
Denne gang var ingen undtagelse.
Øglegøgl
Blandt andet var der detaljer på en hætte, der bedst kan beskrives som en slags dragemohawk, og på en anden kjole sås samme detalje langs ærmer. Dertil sås et andet sæt i bedste Mickey Mouse stil, med røde posebukser og en hvid strikbluse med sorte baner der løb langs bryst og talje. Disse to udgjorde udklædningstemaet i kollektionen.
Derudover var der et grafisk solsystemsprint, og et sort/hvidt trekantsmønster, der egentlig fungerede meget fint efter hensigten på blandt andet en buksedragt med lange ærmer, og en stor jakke der gik til hoften. Mønsteret tog sig endnu bedre ud med de bordeaux nuancer, der var valgt til blandt andet lange nederdele og en anden udgave af de føromtalte posebukser.
Jakkedelen af showet forekom en smule kluntet konstruktionsmæssigt. Især de frakker som var meget lange og kompakte virkede også til at fremprovokere mindre gangbesvær. på. De kortere collegeinspirererede jakker fungerede bedre af netop samme årsag.
Mange forskellige detaljer
Farveskalaen der indeholdte mørke sorte, røde og grå nuancer samt skarpere hvide, røde og blå farver samlede kollektionen, der indeholdte mange forskellige detaljer og snit.
[[addon]]
Blandt andet sås der mange forskellige eksempler på de karakteristiske sorte baner forskellige steder på de forskellige styles. Bukser havde banerne syet på fra knæet og ned langs forsiden af buskebenet og kjoler havde baner lig syet på fra brystet og ned til kjolebunden.
Konstruktionsmæssigt haltede en del af bukserne lige omkring skridtsømmen. Der posede, hang og foldede på en ærgerlig måde. Eksempelvis et par grå tætsiddende jerseybukser med de førnævnte sorte baner på knæerne hang og slaskede i skridtet.
Seriøsitet
Der var små flæser og to specifikke sorte velourkjoler der var skåret ved låret, var med til at give kollektionen et mere modent præg, og det klædte R/H ganske godt.
Der er ingen tvivl om at R/H har et meget ungt og alternativt-moderne publikum, og til netop det publikum fungerede kollektionen perfekt. På trods af dette, er det mere seriøse aspekt, som sås denne gang, måske noget man burde overveje at holde fast i.