Tilbud, udsalg eller slå-til-pris - Her er forskellen
Det er de færreste der ved, at der rent juridisk er en forskel på tilbud og udsalg. Nordia-advokaterne beskriver her, hvad begreberne dækker over, og hvad der egentlig gælder for markedsføring af tilbud og lignende.
I samarbejde med FashionForum.dk bringer advokat Christina Wiesner, der er partner i NORDIA Advokatfirma og arbejder med immaterialret og alt, der vedrører modebranchen, og hendes kollega Louise Mehl, der er jurastuderende ved Københavns Universitet og arbejder for NORDIA en række indlæg om alt fra varemærkerettigheder til sikring af design. For yderligere information, kontakt Christina Wiesner: cwi@nordialaw.com
Af: Christina Wiesner
Det er de færreste der ved, at der rent juridisk er en forskel på tilbud og udsalg. Vi vil derfor her beskrive hvad begreberne dækker over, og hvad der egentlig gælder for markedsføring af tilbud og lignende.
Udsalg
Udsalg dækker over det forhold, at en butik i en begrænset periode sætter prisen på samtlige eller udvalgte varer ned. Eksempelvis inden en ny sæson starter, eller inden et nyt produkt kommer på hylden. Udsalgsvarer skal have været til salg i butikken før til en højere normalpris end udsalgsprisen. Har de ikke det, må man ikke bruge udtrykket udsalg, men kan bruge udtrykket tilbud.
Tilbud
Tilbud adskiller sig fra udsalg ved, at tilbudsvarer gerne må være varer, som er købt hjem til formålet. Varen behøver altså ikke have været til salg i butikken før. Tilbuddet fortæller dermed ikke nødvendigvis, at prisen er særlig lav, men blot at der er tale om et fordelagtigt køb, fx fordi varen normalt ikke kan købes i den pågældende butik. For at kunne bruge udtrykket tilbud skal der dog være tale om et fordelagtigt køb på den ene alle anden måde. Ellers kan der være tale om vildledende markedsføring.
Før/nu-priser
Hvis man reklamerer med "før/nu"-priser, skal førprisen som regel have været gældende i mindst seks uger lige forud for tilbuddet. For dagligvarer og sæsonvarer er det fire uger.
Bemærk: En "sæsonvare" er en vare, som både på grund af sin karakter og praktiske anvendelse sælges og bruges i en kortvarig og snævert afgrænset periode, fx julepynt og fastelavnsudstyr. Beklædningsgenstande som fx sommersandaler og vinterstøvler anses ikke for sæsonvarer i denne forstand. En "dagligvare" er en vare i husholdningen, som forbruges (fx opvaskemiddel eller madvarer) og ikke blot bruges (fx en gulvspand eller en gryde).
Udsalgsperiode
En udsalgsperiode må højst udgøre halvdelen af den periode, hvori varen har været til salg til normalprisen op til udsalgets begyndelse. Det vil sige, at har en vare været til salg til en normalpris i to måneder, så må udsalgsperioden højst udgøre én måned.
Reklamerer man med en udsalgs- eller tilbudspriser i længere tid end to uger, og skriver man ikke, hvornår udsalget/tilbuddet udløber, så vil den nedsatte pris blive anset for at være normalprisen. Forbrugerne kan derved kræve at købe varerne til den nedsatte pris uanset hvilken pris der står på varen. Hvis I ønsker, at tilbuddet skal gælde i længere tid end to uger uden at tilbudsprisen skal anses for at være normalprisen, så skal I tydeligt gøre opmærksom på, hvornår udsalget/tilbuddet udløber.
Slutspurt
Hvis man vælger at sætte priserne yderligere ned i en udsalgsperiode, som f.eks. "slutspurt", så må man ikke give indtryk af, at der ved den ekstra nedsatte pris er tale om en "her-og-nu-besparelse" i forhold til normalprisen. Det skal være prisen inden den ekstra nedsættelse, man refererer til.
Man må derfor ikke skrive "Før kr. 799,- Nu 399,- ", hvis varen allerede var nedsat til 599,-. Så må man skrive "Nu ekstra 20 % nedsat" eller "50 % (i forhold til normalpris før udsalget)".
Forbehold for antal
Man skal tage forbehold for begrænset antal varer, hvis man må forvente, at man ikke kan imødekomme alle forbrugeres efterspørgsel. Man skal ved dette skøn lægge vægt på produktets art, kvalitet og pris samt omfanget af den reklame, man har gjort for tilbuddet. Man skal også lægge vægt på, om man tidligere har været udsat for leverandørsvigt med samme leverandør, om et tilsvarende produkt tidligere har været udsolgt på meget kort tid, og om der er tale om en udpræget sæsonvare.
Ophørsudsalg
Et ophørsudsalg betyder, at en forretning sælger ud af sine varer til en lavere pris, fordi den ophører. Under et ophørsudsalg må der ikke tilføres nye varer.
Der kan ikke sættes en fast grænse for, hvor længe et ophørsudsalg må vare, men hvis det har varet i mere end tre måneder, vil der blive stillet skrappe krav til dokumentation for, at forretningen rent faktisk ophører. Da der ikke må tilføres nye varer, skal ophørsudsalget senest ophøre, når varerne, som var til stede i butikken, da ophørsudsalget startede, er solgt ud.
Overtrædelse af regler
Overholder man ikke retningslinjerne for tilbud og udsalg, risikerer man at blive mødt med et krav om overtrædelse af markedsføringslovens § 3, der handler om vildledende markedsføring. Overtrædelse af markedsføringsloven kan straffes med bøde.