Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

CIFF JEWELLERY: Louise Degn vinder Brand New Copenhagen 2012

Med en kollektion bestående af tepotteringe og Mariekiks i sølv løb danske Louise Degn med sejren.
Med en kollektion bestående af tepotteringe og Mariekiks i sølv løb danske Louise Degn med sejren.

På CIFF Jewellery-messen er årets Brand New Copenhagen-pris netop blevet uddelt. Juryen, der består af fagfolk som oldermand i Guldsmedelauget Mette Saabye og smykkemestre som Henning Kern fra Dyrberg/Kern, valgte i år at tildele danske Louise Degn førstepræmien.

Louise Degn udfører underfundige – fx sølvringe formet som tepotter – smykker i ædelmetal, og især fremhævede jurymedlem Henning Kern vinderens kreativitet som begrundelse for valget.

Masser af humor

”Årets vinder laver meget kreative produkter med masser af humor. Produkterne rummer masser af storytelling og en figurativ narrativitet, som gør at designeren kan bevæge sig i mange retninger i sin fremtidige karriere,” lød det fra Henning Kern.

Med hæderen følger en stand på næste års messe, og det glæder Louise Degn sig til:

”Jeg satser på at få en masse kontakter ud af det. Men det kom meget bag på mig, at jeg vandt. De andre har lavet nogle virkelig smykke ting,” lyder det fra guldsmeden, der som det første spørger FashionForum, om det er ok, hun smiler gennem hele interviewet.

Udvalgt blandt mange

Louise Degn er uddannet fra sølvsmeden Argentum på Frederiksberg i 2005 og har de seneste tre år solgt smykker i eget navn i blandt andet Galleri Hoff i København og Designer Zoo i Århus.

Hun var sammen med ni andre udvalgt til opløbet i Guldsmedebranchens Leverandørforenings konkurrence blandt utallige indsendte designs. Brand New Copenhagen afvikles denne gang for sjette gang og er en international konkurrence med deltagere fra hele verden, dog primært Europa. Sidste års vinder er således også hollænder, og FashionForum mødte ham på den stand, han vandt ved konkurrencen i 2011:

”Jeg håber at tale med en masse kunder, og jeg havde ikke været på messe i Skandinavien, hvis ikke det var for konkurrencen,” siger Jan Frans Middelhoek bag brandet JFM.

Ikke kun en fordel

I år er første gang, man afvikler både smykke- og modemesse samtidig i Bella Center, og selvom det naturligvis giver større kundegennemstrømning er Jan Frans Middelhoek faktisk ikke sikker på, det udelukkende er en fordel, som han siger til FashionForum:

”Når man laver værdifulde smykker – og ikke bijouteri – kræver det en håndværker for at sælge produktet. Det er vigtigt, at man forstår at fortælle historien om en given fingerring,” mener han og forklarer videre:

”Går du i en modebutik og køber en bluse, og vil du så have et matchende armbånd, køber du ikke bare lige et armbånd til 800 euro.”