Solid og OXMO tager fat i QR-markedsføring
Især modebranchen kan få glæde af QR-koder - og mulighederne er uendelige. Det mener blandt andre danske Solid, der har brugt koderne på både messestand og invitationer.Langt de fleste ejere af en smartphone har prøvet at scanne en QR-kode, når den lille labyrintagtige figur er dukket op i aviser, magasiner eller på facader og plakater i byen. Koderne er stort set overalt og kan efterhånden også spottes oftere og oftere i modebranchen. Og det med god grund:
Forestil dig en QR-kode på butiksposen, der linker kunden ind til et mobiloptimeret website, som husker kunden på næste uges tilbud. Eller hvad med en QR-kode på emballagen eller butiksruden, hvorigennem man tilmelder sig en kundeklub eller ser et inspirationskatalog.
Mulighederne er uendelige, og i modeindustrien eksisterer der endnu flere muligheder end i mange andre brancher. Produktoplysninger, konkurrencer og inspirationskataloger er blandt andet nogle af de muligheder, som kan skabe gratis merværdi for forbrugerne. Og med merværdien kommer det alle vil have, nemlig kundeloyaliteten.
CNS Group, som står bag mærker Solid, Peppercorn og OXMO har gennem en tid afprøvet QR-koder i annoncer, messeinvitationer og på mærkernes messestande. Deres detailafdeling har benyttet koderne til blandt andet vinduesfolie, hvor nogle linker koder ind til mærkernes Facebook-side og andre til App- og Androidstore og en gratis kundeklubapplikation.
Og det har været en længere proces at implementere koderne, fortæller Hanne Elgaard, der er marketingansvarlig hos CNS Group:
”Vi har gennem længere tid overvejet QR-koderne, da vi ser store muligheder for at bruge koderne til at forbinde vores offline og online medier. Indledningsvist så vi store udfordringer i håndteringen af QR-koderne, da vi jo gerne ville have flere koder til vores forskellige brands.”
Hos CNS Group har man valgt systemet ZUMO-QR, som er udviklet af den danske virksomhed Loyalitetsbureauet. Det aarhusianske bureau arbejder især med netop kundeloyalitet, og derfor var arbejdet med QR-koder et naturligt skridt for dem, fortæller kreativ direktør hos Loyalitetsbureauet Jesper Flindt:
”Vi har aldrig haft til hensigt at være et decideret software-hus, men fik behov for at udvikle vores eget QR-system, da vi ikke kunne finde løsninger på markedet, som kunne imødekomme vores egne og kundernes ønsker.”
FashionForum har også tidligere skrevet om QR-koder:
LÆS OGSÅ: Sådan skaber du salg med QR-koder
LÆS OGSÅ: Mere om QR-koder på FashionForum