Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

Vision-grundlægger: Interiørmesse gør København til større oplevelse

FashionForum fangede Jan Carlsen, direktør for Vision, til en snak om forventninger og nye tiltag. Vision har nemlig denne gang lanceret interiørmessen Defining Scandinavia.
FashionForum fangede Jan Carlsen, direktør for Vision, til en snak om forventninger og nye tiltag. Vision har nemlig denne gang lanceret interiørmessen Defining Scandinavia.

Vision har denne gang foruden messen i Lokomotivværkstedet lanceret livsstilsmessen Defining Scandinavia i Øksnehallen, hvor modemessen CPH Vision tidligere havde til huse. Messen kan ifølge Jan Carlsen, der er grundlægger af Vision, ses som et high end-supplement til interiørmessen Formland, der finder sted 2.-5. februar i Herning.

”Vi kuraterer udstillerne, ligesom vi gjorde med Vision i begyndelsen. Vi håber, at vi ved at lægge Defining Scandinavia samtidig med modeugen kan fange nogle af de indkøbere, der kun tager til Herning og ikke på modemesserne, selvom de måske har 30 pct. tøj i butikken,” siger messedirektøren og fortsætter:

”Vi kan tilbyde de besøgende en anden dimension, hvor de kan se både mode og interiørdesign under samme hat i København. Vi er faktisk den største messeby, der også har interørmesse. Andre steder ligger de forskudt, men vi kan se, der er en fælles interesse.”

Jan Carlsen fortæller, at godt en femtedel af de butikker, der forhandler brugskunst, interiør og boligartikler også forhandler modetøj og tilbehør.

”En lang række af de større danske beklædningsfirmaer har jo også en home- eller living-del. Det giver mening at lægge de to ting sammen.”

Og ifølge direktøren har både udstillere og gæster da også taget vel imod udvidelsen -ca. 400 udstillere denne gang mod ca. 350 i sommer:

”Det ser bedre ud end sidste vinter, både med udstillere og besøgende,” lyder det fra adm. direktør for Vision, messen i Lokomotivværkstedet, Jan Carlsen, der nøgternt tilføjer:

“Og det skulle det også gerne. For selvom det stadig er svært, er mange ting alligevel faldet lidt på plads, der er blevet færre butikker, så kvaliteten af indkøberne er blevet bedre, dem der overlever er dem, der har en vis størrelse. Det er lidt det samme som efter kartoffelkrisen – opportunisterne forsvinder. Om det er godt eller dårligt er så en anden sag.”

På Vision har man oplevet stor interesse fra udstillere denne gang og har de seneste uger sagt nej til flere, der ønskede en stand – der var simpelthen ikke flere kvadratmeter at tage af, fortæller direktøren.

”Trods vækstnedgang er der mange der er positive. Der er grøde i det, og mange siger, at de nu begynder at kunne se enden på det,” forklarer Jan Carlsen – og også på indkøbersiden ser det flot ud:

”Det er selvfølgelig svært at spå om, men vi har mange præregistreringer (besøgende, der har registreret sig online allerede, red.), men det er ikke nødvendigvis udtryk for, at folk også kommer. Men det tegner godt.”