Christian Stadil: "Forholdene skal bare være i orden"
”Emner som børnearbejde og generelle arbejdsvilkår skal bare være i orden. Det er ikke noget vi reklamerer med, sådan skal det bare være,” lyder det fra bossen bag Hummel.I dag markerer erhvervsminister Annette Vilhelmsens (SF) besøg på CIFF i Bella Center lanceringen af et nyt online værktøj, ”HOW TO BE NICE”, som skal hjælpe modevirksomheder med at lave deres egne etiske regelsæt, et såkaldt code of conduct.
Danish Fashion Institute står bag lanceringen, som er støttet af Danish Responsibility. Besøget starter hos Hummel og fortsætter videre til børnetøjsmærket New Generals, DK Company og Claire Group, for at ende hos NICE.
Det er nemlig NICE, Nordic Initiative Clean and Ethical, der lægger navn til selv samme online værktøj, men hos Hummel er de etiske regelsæt for længst inkorporeret i virksomhedens både backend og frontend.
Hummel: Branchen har manglet værktøj
”I backend koncentrerer vi os om emner som eksempelvis børnearbejde og generelle arbejdsvilkår, og det skal bare være i orden. Det er ikke noget vi reklamerer med, sådan skal det bare være,” forklarer Christian Stadil og fortsætter:
”I frontend findes vores karmaværdi, og denne værdi stemmer også overens med vores måde at agere på, for hvis ikke CSR er forankret i kernekompetencerne, bliver det for nemt at skære væk, når krisen kradser,” erklærer Christian Stadil, der samtidig understreger at branchen har længtes efter et værktøj som ”HOW TO BE NICE.”
”Forbrugerne trænger til nogle nye spillere på markedet, et friskt alternativ, og det vil vi gerne give dem,” slutter Christian Stadil.
Og det smitter også af på resten af branchen, mener Anette Vilhelmsen:
”Det er vigtigt at se så stor en virksomhed med så stærkt et brand have inkorporeret bæredygtighed og så stadig formå at vækste.”
New Generals: Forretning i bæredygtighed
Og med de ord fortsætter rundvisningen til børnetøjsmærket New Generals, hvor adm. direktør Majbritt Weidemann stiller skarpt på forretningen i bæredygtighed.
”Det er en udfordring at gøre et koncept unikt, og udgangspunktet har altid været, at det skulle være en forretning, der kan tjene penge.”
Og Anette Vilhelmsen bringer da også emnet værdikæde på banen. For hvor langt skal man som virksomhed egentlig gå?
Og til ministerens spørgsmål om hvor langt tilbage i værdikæden New Generals går i deres arbejde med CSR, svarer Majbritt Weidemann:
”Vi går hele vejen, og så langt som til hvordan arbejderne bliver transporteret til og fra fabrikken, og det var ikke muligt med den slags certificeringer for fem år siden,” forklarer hun.
Men arbejdet stopper ikke her, for forbrugeren tager også del i produktets fodspor på planeten efter købet.
”Vi opfordrer samtidig vores kunder til ikke at vaske tøjet på mere end 30 grader, for hvis de vasker på mere forbruger de mere end vi gør, og det er derfor klart at den slags tøj koster ekstra” for som Majbritt Wiedemann så rigtigt slutter ”det er dyrt at opføre sig ordentligt”
DK Company: Sammen er vi stærkere
Turen går nu videre til DK Company, hvor den administrerende direktør Jens Poulsen tager imod os på sit 400 kvadratmeter store område i Bella Centeret.
Med filosofien ”sammen er vi stærkere” danner BTX Group rammerne for deres 17 brands, og den samhørighed bidrager til en samlet ansvarsfølelse.
”Hvis et mærke ikke opfører sig ordentligt, går det ud over alle de andre brands, og derfor handler det i første omgang om at få mennesket i centrum, for det er der ansvarligheden starter,” forklarer Jens Poulsen og slutter dette besøg af med disse ord:
”Vi skal hele tiden søge at gøre dagen i dag bedre i morgen og det vil vi kun være i stand til i hvis regeringen går forrest, for som virksomhed alene er vi for sårbare.”
Claire Group: Vi skal være stolte af os selv
Hos Claire Group modtages vi af direktør Anders Hust, som kan berette om en lang karriere i bæredygtighed, der startede for mange år siden. Syv år for at være helt præcis, men det er først nu det lønner sig.
”Vores mål var at være fuldstændigt bæredygtige i 2011 og det har krævet nogle enorme investeringer de sidste to år, men det er først nu vi føler os klar til at kommunikere vores bestræbelser til forbrugerne,” forklarer Anders Hust og fortsætter
”Det har krævet hårdt arbejde med nogle langsigtede leverandører, der startede CSR-rejsen sammen med os,” og forklarer i samme vending at de i 2012 blev opnåede den etiske certificering med SA8000 i 2012.
”Vi skal huske at fokusere på de gode historier, når det lykkes,” fortæller Anette Vilhelmsen, der selv er meget optaget af grøn velfærd.
”Dansk modebranche er noget vi skal være stolte af og derfor skal vi også bestræbe os på at eksportere endnu flere grønne varer, for det er tydeligt, at der er penge i bæredygtighed,” slutter Anette Vilhelmsen rundturen.