Peter Jensen: Dansk mode er ekstremt etableret og velstruktureret
To vidt forskellige internationale brands er enige om, at den danske modebranche er meget veletableret, måske grænsende til det statiske.Det var beskeden fra to vidt forskellige designere, der var at finde ved den netop afsluttede danske modeuge.
“Modebranchen i Danmark er enormt velorganiseret og struktureret i forhold til den engelske,” siger Peter Jensen, da FashionForum fanger ham på messen Gallery’s sidste dag, ti minutter før kampen fløjtes af for denne gang. Han er dansk, men hans virksomhed har base i London, så han kender alt til de kulturelle forskelle.
“I Danmark har vi fagforeninger, det koster fx en virksomhed penge, når en medarbejder bliver gravid og det gør det økonomisk set hårdt at være virksomhed i Danmark. Det tror jeg især nystartede brands kæmper med,” forklarer han.
Det kan en unge canadisk designer bekræfte. Han hedder Christian L’enfant Roi og debuterede i år ved den københavnske modeuge. Han er fra Montreal, men for et halvt år siden flyttede han til Danmark, hvor han nu forsøger, at komme ind i varmen i den danske modebranche.
“Min oplevelse er, at dansk mode er enormt veletableret, hvilket er meget forskelligt fra Montreal, hvor tilgangen til mode er mere ustruktureret og undergrundspræget,” fortæller han umiddelbart efter sit show, hvis lokation og PR faktisk adskilte sig fra de resterende shows og på den måde illustrerer disse kulturelle forskelle. Showet blev nemlig vist på teatret Bremen og var ikke at finde i den trykte showkalender, hvorfor publikum var et andet og stemning mere afslappet.
“Jeg er næsten lige kommet hertil og det er svært at mase sig ind i den etablerede modescene, men det passer mig faktisk helt fint, at gøre det på den her måde. Det hele er sket på hurtigt, og med det danske planlægningstempo, var jeg bare for langsom,” smiler han.
“Jeg tror, jeg har en fremtid her”
Forskellen på de to modescener skræmmer ham dog ikke, men inspirere ham. Det giver ham blod på tanden og han tror, at det er rigtig sundt for hans unge brand at adapte noget af den danske disciplin.
“Jeg vil rigtig gerne være en del af den danske modescene. For selvom der er stor forskel på de to lande, så er der også en del ligheder – fx æstetikken. Jeg synes mit brand passer godt ind her og jeg tror det har en fremtid.”
Om det lykkes den ny tilflyttede designer at overleve de hårde økonomiske odds og om det lykkes ham at finde en plads på den etablerede scene, det vil tiden vise.
Lige nu er både han og Peter Jensen bare glade for, at en, særlig dansk velorganisteret, modeuge er veloverstået.