Seks skarpe: Sådan sælger du online ud af Danmark
Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) svarer på, hvad man skal tage højde for, hvis man vil tage sin e-handel ud over landets grænser.Hvis du vil have fart under salget ud af landet i din webshop, skal der mere til en bare en oversættelse af sitet. Kommunikationschef i FDIH Henrik Theil giver seks hurtige råd til, hvordan du sætter skub i det internationale salg:
Hvad skal man være særligt opmærksom på, når man vil geare sin netbutik til at ramme udenlandske købere?
”Det korte svar er ”skik følge eller land fly”. Du skal sætte dig ind i kutymer og regler samt kundens forventninger på det nye marked. Hvis kunden ikke forstår dig eller bliver utryg, kan du ikke sælge noget. Så tilgang til markedet sker på kundens vilkår.”
Hvad er de typiske faldgruber for danske virksomheder, når de vil ramme udenlandske markeder med deres netbutikker?
”De fleste danske netbutikker, der vil sælge til udlandet er faktisk meget professionelle og gør et godt stykke arbejde. Den dybeste faldgrube er, at man ikke gør hjemmearbejdet ordentligt og bare fortsætter som man plejer. Bare at oversætte sin side til engelsk er en måde at signalere, at man vil handle med udenlandske kunder, men det er ikke målrettet. Man kan have held med at arbejde efter trial and error-princippet, hvor man retter til efterhånden som problemerne opstår, men det mest sandsynlige er, at man intet sælger. Den manglende målretning i f.eks. produktudbud, betalingsmåder og distributionskutymer omkring returvarer er også en generel faldgrube.”
Hvad er så de gode råd?
”Tjek markedet – jura, betalinger, kutymer, konkurrenter, logistik, returvarer – lav en forretningsplan, sæt mål og vær klar til at ændre alt, hvis første forsøg ikke lykkes. Overvej en lokal og professionel samarbejdspartner.”
Hvordan samarbejder I på FDIH med statslige aktører om at styrke danske virksomheders e-handel med udenlandske kunder?
”FDIH formidler kontakt til Udenrigsministeriet/Eksportrådet, der hjælper med at finde de rigtige rådgivere i udlandet, typisk tilknyttet danske ambassader. Derudover har vi i samarbejde med Udenrigsministeriet og Eksportrådet fået udarbejdet nye markedsanalyser på de vigtigste udenlandske markeder for e-handel.”
Hvordan klarer de danske modevirksomheder sig i forhold til e-handel med udlandet?
”Vi har stærke brands, der sælger godt i udlandet, og det er mit indtryk, at vi faktisk gør det rigtigt godt.”
Hvad skal modevirksomhederne være særligt opmærksomme på?
”De generelle forhold om at forberede sig godt og sætte sig ind i de lokale markeder – og så udnytte deres gode brands bedst muligt.”
FDIH afholder ”Cross-Border e-handelskonference” den 27. februar 2013. FashionForums læsere kan deltage på konferencen til FDIHs medlemspris, 1.495 kr. ekskl. moms. Du skal bare skrive ”fashion” (med små bogstaver) i kommentarfeltet. Se mere på FDIH.dk