Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Sådan sparer Adidas en million samples

Adidas har gennem de sidste tre år minimeret produktionen af fysiske prøver. Virksomheden mener i dag at have reduceret antallet af prøver med omkring en million. Årsagen ligger i virtualisering.
Adidas har gennem de sidste tre år minimeret produktionen af fysiske prøver. Virksomheden mener i dag at have reduceret antallet af prøver med omkring en million. Årsagen ligger i virtualisering.

Sportsvirksomheden Adidas estimerer, at de har produceret en million færre fysiske prøver gennem de seneste tre år.

Grunden til, at man har kunnet minimere antallet af fysiske prøver, er, at virksomheden i stedet for den langsommelige og traditionelle prøveproduktion har benyttet sig af 3D-teknologi i designfremstillingen. På den måde har også den efterfølgende deling af prøverne mellem de forskellige led af produktionen foregået virtuelt.

”Alle vores kerneproducenter er uddannet i og nu i stand til at producere virtuelle prøver i store mængder og høj kvalitet,” forklarer Renate Eder, der er teamleder af Creation Technologies Apparel hos Adidas Group, til Just-Style.com.

LÆS OGSÅ: EU på vej med nyt Bangladesh-initiativ

Fremgangsmåden er en del af et program kaldet ”Virtualisation”, som er et resultat af virksomhedens ønske om at reducere de fodspor, som produktionen af prøver sætter på miljøet.

”Desuden er virtualiseringen et initiativ, der strækker sig gennem hele virksomheden og involverer, foruden vores kerneproducenter, flere afdelinger som marketing, salg, sourcing og IT,” fortæller Renate Eder.

Sparer på ressourcer

Processen, der involverer fremstilling af fotorealistiske billeder af både tøj og fodtøj i 3D, reducerer både materialespild og transporten, så det er både økonomiske som miljømæssige ressourcer der spares på.

”Ud over at være miljøvenligt er virtualisering også innovativt, hurtigt og effektivt. 3D-billederne er meget realistiske og lette at redigere med det samme, hvilket tillader en meget hurtigere beslutningsproces,” siger Renate Eder til Just-Style.

Hensigten er, at man i fremtiden igennem samme program skal sælge produkterne direkte til detailleddet. Det næste skridt for Adidas er nu at integrere 3D-programmet endnu tidligere i designprocessen.

Kilde: Just-Style.com