CIFF i storstilet satsning på herretøj
CIFF har med området Urban Menswear som den første messe i København dedikeret 1200 kvadratmeter udelukkende til herretøj.CIFF har øremærket et nyt stort område udelukkende til Urban herremode. Det betyder, at næsten dobbelt så mange herretøjsmærker som sæson forinden har valgt CIFF-messen som platform.
”Vi har satset på det her og har som de eneste valgt at skabe et univers kun til Urban-herremærkerne. Det har betydet en stigning i udstillere på ca. 80 pct.,” lyder det fra Janne Villadsen, nytiltrådt PR- og kommunikationsansvarlig for CIFF, til FashionForum.
I alt finder man 39 herremærker i det nye område Urban Menswear, der spreder sig over i alt 1.200 kvadratmeter på CIFF. Blandt andre unge herremærker som Anerkjendt, Vito, Humör og Solid vil være at finde i Ørestad denne gang – alle brands, som den opmærksomme læser måske vil bemærke, har udstillet på andre messer så sent som i vinter.
Men handler det om at udkonkurrere de andre københavnske modemesser?
”Vi ønsker overhovedet ikke at slå de andre messer ihjel. Slet ikke. Det er ikke en kamp. De her mærker har valgt os, fordi vi har satset på at lave et særligt område til herretøjet,” forsikrer PR-manageren, der mener, at en samlet vision og fokus på godt samarbejde må være vejen frem:
”Vi holder fokus på at gøre noget godt for København som samlet enhed. Vores mål er at lave en platform, der løfter København op til at være et modecentrum helt på linje med fx Berlin.”
Efter i en årrække at have drevet en – med egne ord – “mere konservativ messe”, har CIFF, efter tiltrædelsen af Kristian W. Andersen som adm. direktør for messen for to år siden, lagt sig i selen som modemesse med tryk på ”mode”.
Således har man nu segmenteret messen i en række underområder – blandt andet netop Urban Menswear – og lancerede i vinter tillige det nye område Crystal Hall, hvor en god håndfuld særligt udvalgte og inviterede brands – blandt andre nystartede danske Armoire d’Homme – udstillede. Og tiltagene er en udelt succes, fortæller Janne Villadsen:
”Det er jo ikke nogen hemmelighed, at vi for få år siden ikke havde en messe, som overhovedet kunne segmenteres på mærker. Men vi har gennemgået en udvikling, og vi hører fra flere sider, at udstillerne er imponerede over, hvor hurtigt det er gået. Vi holder, hvad vi lover.”
Messen CIFF har eksisteret i – nogenlunde – sin nuværende form siden 1993, men der har været afholdt modemesser i regi af Bella Center – først i Bellahøj og siden på konferencecentrets nuværende placering i Ørestad – siden 1960’erne. I dag er det Nordeuropas største modemesse og spreder sig over 60.000 kvadratmeter i messehallerne og i de permanente showrooms. Men gennem de seneste år har CIFF undergået en forvandling og børstet støvet af skuldrene. Men der er stadig, og skal være, plads til hele spektret, understreger Janne Villadsen.
Og set fra hendes perspektiv er der slet ikke noget problem forbundet med at vise kommercielle, mere konservative mærker under samme tag som de yngre og mere vovede, halv-avantgardistiske mærker. Som et eksempel fra sidstnævnte kategori har CIFF denne sæson fået tag i franske Comme des Garçons x Gosha Rubchinskiy, der aldrig tidligere har været udstillet i Danmark.
”Vi har både location og resurser til at få det bedste ud af alle de brands, der samles her, så vi kan skabe en synergieffekt. Det er udelukkende en fordel, at vi er store, for det betyder, at man faktisk som indkøber kan besøge (områderne, red.) Crystal Hall eller Urban Menswear uden at skulle forbi de mere damede mærker. CIFF er differentieret – ligesom modebranchen.”