Ny uddannelse i accessories fra 2014
Ny uddannelse på Designskolen Kolding fokuserer på sko-, smykke- og pelsaccessories.Fra september 2014 får kommende designstuderende mulighed for at studere en helt ny linje på Designskolen Kolding. Regeringen har i forslaget til næste års finanslov sikret Designskolen Kolding penge til at starte en helt ny designuddannelse i accessories, står det på skolens hjemmeside.
Danmark er, ifølge Guldsmedebranchens Leverandørforening, det land i verdens som sælger flest smykker pr. indbygger, og Ecco er verdens andenstørste skoproducent. Derfor mener rektor Elsebeth Gerner Nielsen, at det er på tide med en linje, som specialiserer sig i netop accessories.
”Designskolen Kolding har i flere år og med stor opbakning fra branchen arbejdet for at oprette en uddannelse inden for accessories,” siger rektoren for designskolen.
Potentiale i pels
Kopenhagen Fur søsatte sidste år det nye firma Oh!, som producerer og sælger pels-accessories. Firmaet sælger allerede godt i Asien og har åbnet sin første butik i Danmark.
”Oh! er et eksempel på, at accessories-området rummer et godt vækstpotentiale og konkret på, at der f.eks. inden for bæredygtig pels kunne være endog meget gode vækstmuligheder – hvis Danmark formåede at skabe en ramme for design af pelsprodukter,” skriver Designskolen Koldings kultur- og kommunikationschef Mette Strømgaard Dalby i en mail til FashionForum.
Smykkeområdet er et andet eksempel på, at accessories er værd at satse på. Ifølge Guldsmedebranchens Leverandørforening er branchen vokset fra 2 mia. kr. til 10 mia. kr. i omsætning, fra 2005 til 2010.
”Smykkebranchen er blevet et markant eksporterhverv med hele Skandinavien som hjemmemarked. Der findes næsten ingen norske, svenske eller finske konkurrenter af betydning. Danske smykker markerer sig også flot uden for Skandinavien og med gode muligheder for øget vækst set i relation til middelklassens voksende købekraft,” fortsætter Mette Strømgaard Dalby.
Design og velfærd
Elsebeth Gerner Nielsen ser mange muligheder i den nye linje, og på skolens hjemmeside ligger hun især vægt på velfærdsområdet som et spændende felt at arbejde på.
”Vi ser i disse år, at nye muligheder åbner sig for at bruge designere til at skabe innovation. Den innovation, som en designer kan tilbyde, inddrager brugerne i udviklingsprocessen og møder brugerne der, hvor de er, med et kunstnerisk greb,” siger hun.
”Fx vil det være spændende at stille accessories-designstuderende opgaven at designe høreapparater, sko til fødder med knyster eller elegante iltflasketasker til KOL-patienter,” fortsætter rektoren.
Designskolen Kolding har i øjeblikket 323 studerende, men med den nye uddannelse bliver der plads til yderligere 12 nye studerende fra september 2014.