Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Bestseller: Vi har større CSR-visioner end nogensinde

Modekoncernen har fastlagt sin hidtil mest langsigtede strategi for bæredygtighed under navnet "20 by 20".
Modekoncernen har fastlagt sin hidtil mest langsigtede strategi for bæredygtighed under navnet "20 by 20".

Inden for de næste seks år skal størstedelen af al den bomuld, som Bestseller-mærkerne bruger, komme fra bæredygtige kilder, og alle fabrikker, der producerer for Bestseller, skal være sikre og sunde arbejdspladser.

Sådan lyder to af de i alt 20 mål i den nye CSR-strategi, som Bestseller lancerede for nylig i forbindelse med udgivelsen af deres årlige bæredygtighedsrapport.

LÆS OGSÅ: ”Bestseller om Bangladesh: Vi savner kommunikation om status på Accorden”

Strategien hedder ”20 by 20”, og består af 20 målsætninger fordelt på fem overordnede områder, som samlet skal danne rammen om koncernens arbejde med bæredygtighed frem mod 2020.

”De fem fokusområder i ’20 by 20’-strategien er ikke dalet ned fra himlen – det er de områder, vi arbejder med i forvejen. Men det er første gang, vi har lavet en strategi for CSR-arbejdet i Bestseller, der rækker så langt frem i tiden,” siger Bestsellers CSR-specialist Katrine Milman til FashionForum.

Strategiens fem hovedområder er: leverandørstyring, arbejdere, lokalsamfund, produkter og miljø.

En masse delskridt frem mod 2020

Kun få af de 20 mål er kvantitativt målbare, som fx målsætningen om, at over 50 pct. af koncernens bomuldsforbrug skal komme fra bæredygtige kilder inden 2020. Men for Bestseller handler strategien i højere grad om hele tiden at bevæge sig i den rigtige retning.

LÆS OGSÅ: ”Bestseller har flest modebutikker i verden”

”Vejen til at kunne sige ”tjek” og have opfyldt målene består af en masse delskridt, og når det er mål for 2020, så skal det ikke bare lige kunne klares i 2014. Hvert år skal der tages skridt i den rigtige retning, og vi i sustainability-afdelingen vil løbende vurdere og evaluere om vi går langt nok,” siger Katrine Milman.

Hun nævner blandt andet mål nummer fire, som en af de største udfordringer i de kommende år. Den målsætning handler om, at bæredygtighed skal være en integreret del af hele organisationen, når det gælder indkøbspraksis – inklusiv i leverandørkæderne for indirekte indkøb og services.

Mærkerne er ikke på samme bæredygtighedsniveau

Der er stor forskel på, hvor langt de forskellige Bestseller-mærker er nået i arbejdet med bæredygtighed, men Bestsellers bæredygtighedsrapport dækker samtlige af koncernens brands under ét.

”Vores opgave er at lægge et minimumsniveau for alle vores brands. Hvis nogle af dem (mærkerne, red.) så vælger at tage det endnu videre, er det fint, men vi skal sikre et vist niveau på det overordnede plan,” forklarer Katrine Milman.

LÆS OGSÅ: ”Name It ruller retursystem ud i Europa”

Hun fortæller, at når eksempelvis Jack & Jones og Name It modsat de øvrige mærker har retursystemer for indlevering af brugt tøj, så skyldes det selve strukturen i Bestseller.

LÆS OGSÅ: ”Jack & Jones opper bæredygtigt fokus”

”De forskellige brands i Bestseller har en relativt stor grad af selvstyre. Det står hvert brand frit for, hvilke ekstra initiativer de vil tage inden for bæredygtighed. Historisk set har Jack & Jones været dem, der har prøvet forskellige ting af, men det er kun naturligt, at Jack & Jones fx tager førerskab inden for jeans – det er et jeansbrand og det største brand i Bestseller,” siger Katrine Milman med tanke på Jack & Jones’ kollektion af såkaldte low impact-jeans samt børnetøjsmærket Name Its retursystem for brugt tøj.

Det kinesiske selskab er ikke med

Ligesom, at Bestsellers regnskab ikke inkluderer det selvstændige søster-selskab Bestseller Fashion Group China, som har over 6.300 butikker i Kina, så gør det samme sig gældende i forhold til bæredygtighed. Rapporten og den nye ’20 by 20’-strategi gælder for Bestseller A/S og ikke Bestseller Fashion Group China.

”Anders Holch Povlsen (Bestseller A/S’ ejer og direktør, red.) er medejer af Bestseller Fashion Group i Kina, og de bruger samme brands, navne og logoer, men de er et helt andet selskab. Vi har selvfølgelig noget samarbejde, og vi opfordrer dem til så vidt muligt at følge vores CSR-linjer. Vi sørger også for at holde dem orienteret, når vi tager nye skridt fx i forhold til kemikalie-restriktioner, men vi hverken kan eller skal følge op deres arbejde,” siger Katrine Milman, der oplyser, at Bestseller Fashion Group China ikke udgiver deres egen rapport bæredygtighed.

Du kan finde hele Bestseller A/S’ bæredygtighedsrapport 2012/2013 samt ’20 by 20’-strategien her.