Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

Danske brands i Berlin: Premium leverede varen

Modeugen i Berlin er overstået, og FashionForum har fået en kort snak med nogle af de danske brands, for at høre hvordan det gik på den tyske modemesse.
Modeugen i Berlin er overstået, og FashionForum har fået en kort snak med nogle af de danske brands, for at høre hvordan det gik på den tyske modemesse.

Det er altid spændende at skulle deltage på en messe, når der er lavet radikale ændringer i hele set-up’et. I Berlin har folkene bag Premium-messen nemlig ændret måden, hvorpå indkøbere, pressen og andre besøgende skal bevæge sig rundt mellem standene.

Ole Brock, adm. direktør hos Tusnelda Bloch, har sagtens kunnet mærke forskellen fra de forrige år, hvor stand-opbygningen var anderledes på Premium. Normalt har der været en fastlagt rute, som de besøgende har måttet følge, men i år kunne potentielle kunder bevæge sig frit rundt.

”Det var tydeligt at mærke, at messen var anderledes. I år havde vi ekstra meget at se til på sidstedagen, og det plejer vi ikke at have. Til gengæld havde vi ikke så meget at lave den første dag. Jeg tror, det kræver tid for både mærkerne og kunderne at vænne sig til denne nye måde at bevæge sig på messerne på, men jeg er godt tilfreds”, fortæller Ole Brock til FashionForum.

Også Nikolaj Nielsen, adm. direktør hos Won Hundred, var opmærksom på ændringen, og sammenligner opsætningen af Premium med opsætningen på Gallery-messen i København.

”Flere af kunderne når at komme hele vejen rundt til de mærker, som de gerne vil besøge, fordi de kan bevæge sig frit rundt mellem standene i hallerne. Det minder lidt om Gallery, bortset fra at Premium selvfølgelig er meget større,” siger Nikolaj Nielsen, og fortsætter:

”Vi havde en god messe, og jeg er godt tilfreds med at have skiftet fra Bread & Butter til Premuim. På Premium er der et bredere udvalg, så vi fik også præsenteret vores pigebrand på en rigtig god måde.”

Berlin er indikator for København

De danske brands har tidligere givet udtryk for, at dagene i Berlin kan give gode indikationer på, hvordan der vil blive taget imod kollektionerne efterfølgende. Så hvordan kommer messedagene i København så til at se ud?

LÆS OGSÅ: ’Set i Berlin – købt i København’

Lene Boesen, ejer og salgsdirektør i Black Lily, er optimistisk omkring den kommende modeuge i København. Hun har en positiv forventning om, at reaktionerne på mærkets nye tiltag vil blive godt modtaget herhjemme, på samme måde som de blev i Tyskland.

”Premium var en rigtig god messe for os. Vi har foretaget en del ændringer i hele udtrykket på vores kollektion og ændret lidt på fordelingen af de forskellige produktgrupper. Dette blev virkelig godt modtaget, og de første ordrer vi har taget ser positive ud, når vi sammenligner med samme kollektion sidste år.” Sådan skriver Lene Boesen i en mail til FashionForum.

Nikolaj Nielsen ser også frem til messen i København, og har det godt med at bruge Premium som en indikator:

”Ud fra vores erfaring i Berlin, kan vi arbejde videre med kollektionerne, og sørge for at trimme ud i dem. På den måde kan vi arbejde med at få cancel-procenten ned, ved at tage de stykker ud, som ikke har solgt så godt,” siger han til FashionForum.

”Du er 14 dage foran i Berlin, og man plejer at kunne regne med indikationerne for, hvordan messen i København kommer til at forløbe. Jeg tror faktisk, at mange af indkøberne som besøgte os i Berlin også kommer til København, så det tegner godt,” fortsætter han.

Også Ole Brock ser frem til den kommende tid:

”De fleste agenter og kunder foretrækker at lægge ordrerne i showroom eller på de kommende ordremesser i Düsseldorf og München, ligesom mange danske kunder kommer i showroom her i Danmark eller lægger ordrer på de danske messer. Men kollektionen blev rigtig godt modtaget, så vi har rigtig mange aftaler de næste uger med en lang række tyske og andre europæiske kunder,” siger han.

Forberedelse til København følger

Nu følger så forberedelserne til modeugen i København. Og selvom den største af de to nabolandes modeuger er overstået, er der ikke færre ting at se til.

Lene Boesen sørger for, at standen i hvert land er tilpasset de mennesker, som besøger den:

”I København har vi et mere personligt udtryk på vores stand, så forberedelserne går mest ud på at planlægge indretning osv., så vores kollektion og historien bag fremstår på bedst mulig måde.”

Hos Tusnelda Bloch er der også en masse praktisk at se til, før de er klar til modeugen i København. Udover at kunder i showroomet den næste halvanden uge, skal Ole Brock have de sidste aftaler på plads, kollektioner skal trimmes, og de sidste salgsprøver, som kommer sent ind, skal med. Derudover skal alt det praktiske til selve messen i København også ordnes, så som plader, maling osv.