Modeugen indefra: Wood Wood
Chefdesigner og medstifter af Wood Wood, Karl-Oskar Olsen, har ofte overvejet ikke at holde show, men vender altid tilbage til beslutningen om, at det er et godt afsæt til en ny sæson.Hvad har inspireret dig til AW14-kollektionen?
“Vores historie denne gang bygger på vores fascination af klassiske film som fx Navarones kanoner, de tidsløse designs fra dengang og dyrkelsen af vores “helte”. Samtidig udgør sport og funktion en naturlig del af vores tilgang til design, og fylder mere og mere i kollektionen. Det er den retning, Wood Wood går dybere ind i, og denne gang har vi implementeret diverse sportsdetaljer på genkendelige klassikere for at understrege vores DNA og look. Wood Wood prøver at skabe det perfekte produkt imellem style og funktion.”
Og til showet?
“Showet afholdes på en lokation, som emmer af aktivitet, kreativitet og funktion. Alt sammen noget, som vil skabe en ekstraordinær og ekstremt kraftfuld oplevelse. Vi har derudover et større og længere samarbejde med Samsung, som vil blive implementeret i showet.”
Hvilke fordele er der ved at holde show?
“Vi er i kontrol over, hvordan vi vil fremstå som brand. Vi caster og styler altid selv og står for alt i forhold til produktion. At holde et show sender et signal til presse og indkøbere, men er samtidig et fedt klimaks for alle de i Wood Wood, som knokler røven ud af bukserne hele sæsonen for at få det hele færdigt til tiden.”
Hvor mange styles består din kollektion af, og hvor mange styles viser du ved showet?
“Vi viser ca. 30 indgange til showet fordelt imellem herre og dame, og det bliver kun det væsentlige i forhold til historien. Jeg er absolut ikke fan af rugbrød-shows.”
Hvad glæder du dig mest til ved at holde show?
“Jeg glæder mig til at se alle folk og mærke suset, når musikken går i gang og lyset tændes. Det er lige magisk hver gang. Kenton Slash Demon laver orginal lyd til showet denne gang, og det vil uden tvivl blive et af højdepunkterne til showet. Vores modeshows handler i høj grad om at skabe en stemning, og de mennesker, der er sat sammen, er et mix imellem presse, kunder og venner af huset. Der skal være en balance, ellers bliver det for sterilt.”
Hvad frygter du mest?
“Efter så mange shows har vi prøvet det meste, og der er mange ting, der kan gå galt. Det meste foregår bagved tæppet og tilskuerne ænser slet ikke det drama, der udspiller sig bagved. Jeg frygter ikke noget.”
Hvilke erfaringer har du gjort dig af at holde show?
“Nu skal det siges, at Wood Wood balancerer på grænsen af hvad, der efter min personlige mening, skal vises til et show. Vi er ikke et traditionelt “runway-brand”, men jeg mener, at vi har en berettigelse til at være i kalenderen alligevel. Min største erfaring er den feedback, jeg har fået igennem årene, både fra presse og indkøbere, som er, at vi forstår at skabe et univers, der sagtens kan fungere på en catwalk, og at man får en bedre forståelse for vores tøj, når det er sammensat og eksekveret i den ramme, som vi nu vælger – hvad enten det er i Nørrebrohallen eller på Glyptoteket. Jeg har tit spekuleret over, om vi skulle droppe showet, da det er pissehårdt arbejde og enormt tidskrævende, samtidig med at det koster temmelig mange penge, men jeg er altid vendt tilbage til, at showformen er meget vigtig PR-mæssigt og et godt afsæt til en ny sæson.”
Hvad er dine bedste råd til showdebutanterne?
“Masser af lys! og sørg for at modellerne kan gå ordentligt.”
Hvad er den største udfordring ved at holde show?
“Timingen er ret dårlig i forhold til, at vi som designere har en stram bagkant vedrørende næste sæsons afleveringer. Derudover er det altid en udfordring for os at finde nye og spændende locations i København.”
Hvad er din bedste/værste show-anekdote?
“Der var en gang, for nogle år siden, bølgerne gik lidt højt backstage og stressfaktoren kørte på max. Der var pludselig ikke nogen modeller i line-up, så jeg sendte en pige ud med samme outfit to gange. Sådan noget sker nogle gange, når det går for stærkt.”
Hvilket modeshow har gjort størst indtryk på dig nogensinde – og hvorfor?
“Jeg var enormt rørt efter sidste show på Glyptoteket (under modeugen i august 2013, red.), da jeg for første gang følte, vi havde ramt alt rigtigt. Jeg var meget stolt af det show, og min mentor Kim Jones var kommet for at se det. Det var en god aften!”
Hvilke detaljer bruger du mest tid på inden showet?
“Jeg har en finger med i alt, lige fra casting, styling, location, lyd, lys, seating, drinks – alt. Men jeg forsøger så vidt muligt at fokusere på helheden.”
Hvad laver du selv under showet?
“Jeg har last call inden udgang, hvor jeg retter til. Jeg råber en del, og er røvstresset, men folk ved godt, at det kun varer 12 minutter.”