Gallery: "Forfængelighed er modeugens største udfordring"
FashionForum har sat messebosserne i den varme stol. Christian Gregersen, direktør for Gallery, peger på, at skandinavisk sammenhold er alfa-omega, hvis den københavnske modeuge skal overleve.COPENHAGEN FASHION WEEK AW14. Er der overhovedet brug for tre modemesser i København? Hvorfor er det så svært at samarbejde? Og hvilken retning bør den københavnske modeuge egentlig bevæge sig i?
FashionForum har stillet direktørerne bag de tre københavnske modemesser de samme 10 spørgsmål. I dag er det Christian Gregersen, direktør for den traditionelt set mest avantgardistiske af københavnermesserne, Gallery i Forum, der er i den varme stol.
Er der brug for tre modemesser i København?
Det er direkte imod modens natur at samle den ét sted. Der vil altid være en balance mellem messer og showrooms. Fuldstændig som der er balance mellem små butikker, storcentre, malls og gågader. Tænk hvor ucharmerende det ville være, hvis Bella Center var det eneste, gæster oplevede af København.
Messerne gør det nemt for indkøbere og pressefolk at opleve 2000 nye kollektioner på tre besøg – et på hver messe. Alternativet er 2000 individuelle showrooms – hvilket er totalt uoverskueligt og kun til glæde for taxaerne. Med 2000 showrooms er modeugen væk, og Copenhagen Fashion Week Aps kan lukke.
Hvad er den største udfordring for Copenhagen Fashion Week og messerne?
Forfængelighed og for små sko. Eget ego og egen økonomi bliver vigtigere end modeugens udvikling. Det er også en udfordring, hvis der kommer for meget fokus på de danske designere, for København overlever kun, hvis vi har svenskerne, nordmændene og finnerne med. Det skandinaviske sammenhold er nøglen til modeugen.
LÆS OGSÅ: CIFF-BOSS: DET ER SLUT MED DE GODE GAMLE DAGE – HELDIGVIS
Hvordan adskiller København som modeby sig fra modeugemetropoler i resten af verden?
København er den eneste by, hvor man kan opleve alt det bedste skandinaviske design på en gang. Og så er København den eneste modeby i verden, hvor alle messerne har én gratis billet, fælles gratis shuttle service og en fælles lufthavnsstand.
Hvorfor er det tilsyneladende så svært at samarbejde om modeugen?
København er uden sammenligning den modeby i verden, der har det største samarbejde. Tilbage er kun at konkurrere om udstillere og besøgende – og der ville det være ulovligt, hvis messerne var i karteldannelse.
Hvordan bidrager ‘din’ messe til helheden?
13 internationale modeshows, global markedsføring, hosts, indkøberkontor med 12 ansatte, der taler 11 sprog, indflyvning af verdens 200 vigtigste indkøbere, aktivering af smukke Hotel D’Angleterre og Børsen.
Og dertil etablering af København som mødested mellem Kina og Europa, blandt andet med kinesisk nytårsfest – men vigtigst af alt samler Gallery de bedste skandinaviske mærker, det er den eneste professionelle grund til, at internationale modefolk kommer til København.
Hvordan imødekommes debatten om messe-/modeugebesøgstallene i din optik bedst?
Ved at messerne kun opgiver de rigtige tal.
Hvor tror du, CFW/CFF bevæger sig hen – vender tilstandene nogensinde tilbage til ‘de gode gamle dage’?
Verden er heldigvis i konstant udvikling, og vi skal op på hesten igen.
Eksisterer messerne som salgsplatform om 10 år?
Messerne eksisterer ikke i deres nuværende form om ti år – men forhåbentlig har messerne fornyet sig.
Hvad kan der gøres for at tiltrække flere/bedre indkøbere?
Gallery flyver verdens 200 førende indkøbere ind – det ville selvfølgelig være at foretrække, at de kom selv. For fem år siden skulle vi flyve redaktører ind. Om fem år skal vi måske flyve bestemte designere ind. Sådan vil der altid være kernepersoner.
Nøglen til at nå indkøberne er at gøre København så attraktiv som muligt: mærker, natteliv, restauranter, sexiness, netværk, dejlige mennesker og liv. Og selvfølgelig er København på en sommerdag fuldt konkurrencedygtig med Stockholm, Berlin, Milano og London. Paris og New York bliver vi aldrig.
Hvad ville være det bedste, der kunne ske for den københavnske modeuge?
At Gallery bestemte alt, fordi vi ved bedst 🙂
Følg med i morgen, hvor Jan Carlsen fra Vision er i den varme stol. Læs også mandagsartiklen, “CIFF-boss: Det er slut med de gode gamle dage – heldigvis”