Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

Kinesisk nytår cementerer relationen mellem Danmark og Kina

Mode- og kulturarrangementet Chinese New Year er et nyt initiativ, der skal udvikle den københavnske modeuge og "give den et ekstra ben", mener en af arrangørerne bag.
Mode- og kulturarrangementet Chinese New Year er et nyt initiativ, der skal udvikle den københavnske modeuge og "give den et ekstra ben", mener en af arrangørerne bag.

COPENHAGEN FASHION WEEK AW14. En kinesisk mediedelegation ankommer til Børsen i en elektrisk bus, designet af Movia. Det er ifølge direktør for Gallery-messen Christian Gregersen en del af historien, ”Designet i Danmark, produceret i Kina”, og det er omdrejningspunktet for aftenen, der også skal stå i det kinesiske nytårs tegn.

Som adm. direktør i Dansk Erhverv Jens Klarskov også understreger i sin åbningstale, hvor han på kinesisk ønsker alle godt nytår og udløser klapsalver fra hele den kinesiske side af front row.

Modeugen skal udvikles

Den københavnske modeuge blev skudt i gang tirsdag eftermiddag med arrangementet ”Chinese New Year” på Børsen. Ifølge Christian Gregersen, der sammen med Dansk Erhverv og Erhvervsministeriet er en af arrangørerne bag, er der flere grunde til initiativet. For det første er 2014 er dansk-kinesisk kulturår, og så er modeugen nødt til at udvikle sig:

”Vi bliver nødt til at gøre Københavns modeuge til noget andet og mere end en traditionel handelsstation. Vi gør det her for at skabe et ekstra ben til modeugen,” siger Christian Gregersen, der mener, at modeugen har arbejdet på de præcis samme mekanismer alt for længe. Som han selv formulerer det, er der ikke nogen, der har formået at skabe noget nyt.

LÆS OGSÅ: Metropol ryger delvist på kinesiske hænder

Derfor vil Gallery i samarbejde med Erhvervsministeriet gøre København til det mødested, hvor danske mærker kan møde agenter, investorer eller lokale partnere, og ”Chinese New Year” markerer altså fejringen af samhandlen mellem Kina og Danmark:

”Her kommer dansk mode og dansk design til at være på hjemmebane. Det er den største gave man kan give dansk design, for der er ikke noget sted i verden, hvor dansk mode kan præsentere sig så godt,” siger Christian Gregersen.

Kom til København

Det vigtigste her, mener Christian Gregersen, er mediedækningen, og ifølge direktøren er der blevet inviteret omkring 40 kinesiske redaktører fra alt fra kinesisk Elle, til kinesisk Vogue og Harpers Bazaar til København under modeugen. Det skulle gerne resultere i en masse artikler om København, den københavnske modeuge og dansk design:

”Arrangementet er ikke så vigtigt, men det der er vigtigt, er at få så meget positiv omtale af Københavns modeuge og produkter i Kina som muligt. Sådan at der til næste sæson er en helt række investorer og handelsfolk som tænker – jeg skal til København,” siger Christian Gregersen, der personligt forventer over 1000 artikler i de kinesiske medier.

Kina er interessant – det siger sig selv

Han fortæller videre, at arrangementet også drejer sig om de relationer, Danmark allerede har til Kina. Arrangementet præsenterer derfor både danske og kinesiske designere. Nærmere bestemt Pernille Utzon, Mads Dinesen og Badwin Cheung.

Interaktionen mellem Danmark og Kina var afgørende,” fortæller Christian Gregersen og fortsætter:

”Fordi Kina er interessant for den danske modebranche. Det siger sig selv, når der findes over en mia. forbrugere. Omvendt er Danmark også interessant for Kina, både for vores designtradition, men også som en strategisk beliggenhed, for handel med hele det europæiske marked.”

Den kinesiske mediedelegation fortsætter efter arrangementet på Børsen til endnu et på Hotel d’Angleterre, hvor skandinaviske designere præsenterer deres kollektioner, og sådan fortsætter resten af ugen for dem. Tæt pakket med dansk mode.