H&M's talentspejder: Det er en gave at se de unge designeres kollektioner
H&M's kreative rådgiver er glad for danske designtalenter. FashionForum fangede Margareta van den Bosch til TEKOs afgangsshow.Hun var chefdesigner hos H&M i tyve år og fungerer nu som kreativ rådgiver i den verdensomspændende svenske megakoncern. Denne sæson sad hun endvidere i juryen ved Visions nordiske talentkonkurrence Designer’s Nest fredag, men showet på Vision var ikke det eneste show, Margareta van den Bosch overværede ved Copenhagen Fashion Week.
Senere fredag var hun nemlig blandt gæsterne ved TEKOs afgangsshow, og FashionForum fangede Margareta van den Bosch til en snak om skandinavisk talent.
”Jeg er her (til TEKOs show, red.) udelukkende af egen personlige interesse. For mig er det en gave at se, hvordan de helt nyuddannede designere bærer sig ad. Der er en helt anden kreativitet og originalitet i deres kollektioner, fordi de er mindre fintslebne,” siger H&M-rådgiveren, der stadig – til trods for at hun har givet chefdesignerstolen fra sig – har stor indflydelse i den svenske koncern:
”Hvis jeg ser noget, jeg kan lide, rapporterer jeg det efterfølgende tilbage til mine kolleger i Stockholm, og min smag ligger meget tæt op ad HR-afdelingens,” griner Margareta van den Bosch.
Designspirerne kunne altså ikke forvente et prik på skulderen i direkte forlængelse af showet, men hvis rådgiverens interesse bliver fanget, er det ikke usandsynligt, at nogle af designerne får en henvendelse fra H&M senere.
”Der er 60 designere ansat i H&M, og vi har også et stort trainee-program. Vi er altid på udkig efter gode folk. Der er meget at lære om selve produktionen, og der er vores praktikantprogram rigtig godt,” siger rådgiveren
Og bliver man ikke prikket på skulderen, skal man ikke fortryde – man kan altid ansøge om optagelse på H&M’s traineeprogram alligevel, fortæller Margareta van den Bosch.
På podiet til TEKOs afgangsshow er blandt andre Lise Weisbjerg Dahl, der tidligere på dagen vandt tredjepladsen i Designer’s Nest-konkurrencen på Vision-messen. Med en herrekollektion i maskulint og afslappet stil stikker den unge designer også ud ved denne visning:
”Lises kollektion tiltaler mig meget, jeg så den jo allerede tidligere i dag. Ideerne hænger sammen, der er en klar vision og linje, det hele passer sammen,” lyder dommen fra Margareta van den Bosch.
Lise Weisbjerg Dahl tager i sin afgangskollektion udgangspunkt i det isolerede liv, som islandske fiskere lever langs de rå kyster. Ifølge beskrivelsen er kollektionen ”en hyldest til deres autentiske, primitive og maskuline livsstil.” Her var der specialudviklede teksturer, bløde prints og fokus på detaljen.
TEKO viste denne gang 12 meget færdige kollektioner, hvor fællestrækket var skandinavisk enkelthed med avantgardistiske detaljer. Foruden Designer’s Nest-bronzevinderen Lise Weisbjerg Dahl fremhæver Margareta van den Bosch også designer Lea Hedegaard som et særligt stort talent fra TEKO-kuldet.
”Lea var også udvalgt til Designer’s Nest, og jeg er meget vild med hende. De danske designere har typisk et lidt mere feminint udtryk end de svenske, der kører en meget unisex-tilgang. Men i hele taget er det skandinaviske udtryk meget strømlinet og rent, det kan jeg godt lide.”
Se video og billeder af alle kollektionerne fra TEKOs afgangsshow her og billeder fra Designer’s Nest-showet her.