Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Nike og NASA i dansk samarbejde om bæredygtighed

Den tidligere miljøminister, udenrigsministeren, Nike og NASA er på scenen i København i dag. Konferencen skal sætte fokus på bæredygtighed i modebranchens værdikæde.
Den tidligere miljøminister, udenrigsministeren, Nike og NASA er på scenen i København i dag. Konferencen skal sætte fokus på bæredygtighed i modebranchens værdikæde.

I dag mødes 150 af Nordens mest prominente designere, forskere, entreprenører og materialespecialister inden for bæredygtighed i København.

Det er det privat-offentlige samarbejde LAUNCH Nordic, der afholder en kombineret konference/work-camp, hvor der bliver sat fokus på løsninger inden for bæredygtighed og materialer.

”LAUNCH Nordic handler i sin essens om at skabe en grønnere tekstilindustri. Det sker gennem involvering af hele tekstilsystemet, identificering af industrisamarbejder på tværs af værdikæden og ved at hjælpe 10 udvalgte bæredygtige innovatører med at skalere deres forretning globalt,” siger Sofus Midtgaard, som er LAUNCH Nordic Lead til FashionForum.

Amerikansk-nordisk samarbejde

Og der er tale om en meget stor udfordring, når det handler om at få skabt en mere bæredygtig produktion af materialer. Ifølge LAUNCH blev der i 2010 produceret omkring 150 mia. beklædningsgenstande i verden. Fra 2015 er det forventet, at beklædningsindustrien hvert år vil fremstille mere end 400 milliarder kvadratmeter tekstiler – nok til at dække Danmark 10 gange.

LAUNCH-initiativet er oprindeligt stiftet i USA som et strategisk samarbejde mellem Nike, NASA, USAID (USA’s organisation for international udviklingsbistand) og det amerikanske udenrigsministerium.

Formålet med initiativet er at få de gode og bæredygtige ideer, løsninger, koncepter og teknologier frem i lyset og derefter få dem skaleret op til et niveau, hvor de kan skabe reel forandring. Det skal blandt andet ske gennem partnerskaber og investeringssamarbejder.

Et eksempel på det koncept er den hollandske virksomhed DyeCoo, som har udviklet en teknologi til farvning af tøj ved hjælp af flydende CO2 i stedet for kemikaliefyldt vand. De indgik et strategisk partnerskab med blandt andre Nike sidste år, og teknologien bliver nu anvendt i sportsgigantens produktionsled.

LÆS OGSÅ: ”Nike lancerer high tech CO2-farvning”

På konferencen i morgen vil LAUNCH Nordic derfor lancere Innovation Challenge 2014, hvor de mest lovende innovatører – store som små – senere på året vil blive udvalgt og få adgang til netværk, kapital og udviklingsstøtte.

Netop den del af initiativet gør, at LAUNCH Nordic også kan få direkte betydning for små- og mellemstore virksomheder i den danske modebranche. Det vurderer Johan Arnø Kryger fra Danish Fashion Institute, som er en del af projektgruppen bag LAUNCH Nordic.

”LAUNCH Nordic er unik i samspillet mellem store, globale spillere og små innovative virksomheder, der ellers ikke har hestekræfter til at skalere de gode ideer,” siger Johan Arnø Kryger, og uddyber:

”De næste seks måneder vil danske virksomheder få mulighed for at fremlægge deres skuffeprojekter og gode ideer for nogle af verdens største virksomheder. Man kan sammenligne det med muligheden for at præsentere et filmprojekt i Hollywood,” siger Johan Arnø Kryger, som er senior manager i Danish Fashion Institute.

LAUNCH Nordic er en projektgruppe bestående af Leaderlab, KEA, Danish Fashion Institute og Dansk Design Center, som sammen har introduceret den nordiske region i den globale LAUNCH-platform. LAUNCH er et privat/offentligt samarbejde, som bliver finansieret af partnere fra erhvervslivet, herunder IKEA, Novozymes og Arla samt fra offentlige organisationer, herunder Grøn Omstillingsfond, Københavns Kommune og Miljøministeriet.