E-handelsanalyse: Flest køber sko, tøj eller smykker
Internethandlerne boomer stadig derudaf, og i den seneste måned har hver femte online-kunde købt enten tøj, sko eller smykker, hvilket er det højeste tal endnu i 2014.E-handel er blevet en integreret del af shoppingmønstret i Norden. Ifølge FDIH’s seneste udgave af Dansk E-handelsanalyse har hele 70 pct. af forbrugere i de nordiske lande handlet på nettet i første kvartal af 2014.
Ifølge analysen er det især tøj, sko og smykker, rejser, kulturoplevelser, musik, bøger, spil og legetøj, der klikkes hjem til Danmark. For desværre for danske erhvervsdrivende sendes en stor del af ordrerne fra udlandet.
”Samlet set købte de nordiske forbrugere varer for hele 8,31 mia. kr. i online butikker uden for Norden, og det er penge, som potentielt set kunne være havnet i danske netbutikker,” skriver det digitale kommunikationsbureau Combine i en pressemeddelelse til FashionForum.
Hurtig svartid giver tilfredse kunder
Selvom 31 pct. af alle handler på nettet er impulsive, planlægger 41 pct. stadig deres handel, inden de klikker på købsknappen. Når vi endelig handler impulsivt, foretrækker de fleste at købe over mobilen, fordi den altid er lige ved hånden. Og så skal det gå stærkt. For den moderne forbruger er utålmodig, når det kommer til at besøge websites.
”47 pct. forventer en svartid på højst to sekunder til at indlæse et website. Efter kun tre sekunders ventetid forlader 40 pct. af brugerne websitet, og 52 pct. siger, at hastigheden spiller en væsentlig faktor i forhold til loyaliteten til et website,” skriver Combine.