Russisk indkøber: Dansk design sætter ideerne fri
Dansk design er løssluppent og trendy - med fokus på komfort og varme. Dét er noget, de russiske forbrugere kan lide.Når modeugen snart rammer København, er det ikke kun udenlandske indkøbere fra de nære markeder – Tyskland, Sverige og Storbritannien – der lægger vejen forbi. Gallery har nemlig igen inviteret en række russiske indkøbere på besøg.
Blandt disse er Maria Vinokurova, der er senior buyer på dametøjssiden af Moskva-butikken Podium Market. Hun besøger den københavnske modeuge på tredje år og satser – igen – på at få gode mærker med hjem, fortæller hun FashionForum:
“Vi synes, det danske marked har et godt kommercielt potentiale. Derfor har vi besøgt Gallery og Copenhagen Fashion Week i tre år.”
Maria Vinokurova oplyser, at Podium Market allerede forhandler flere danske mærker – herunder Libertine-Libertine, Samsøe & Samsøe, Mads Nørgaard, Baum und Pferdgarten, Bibi Chemnitz og Shoe the Bear – og fra og med efteråret sælger butikken også tøj fra danske Custommade.
“Det, jeg kan lide ved det skandinaviske modemarked og de danske brands, er, at man her finder friske ideer og styles til en fair pris. I Paris finder man mange forskellige brands, der ligner hinanden og arbejder med de samme trend-afgrænsninger. I Skandinavien er man fri for disse begrænsninger. Danskerne følger deres egen vision, og det vil vel altid være trendy: de friske ideer.”
Hun håber, at hun under den forestående uge bliver introduceret for endnu flere gode mærker, og afslutter med en kompliment til dansk design:
“Jeg har altid beundret den måde, danskerne overvinder de kolde vintre og storm- og regnfulde mellemsæsoner. Vejret er virkelig noget, Rusland og Danmark har tilfælles, og vi elsker den måde, danskerne formår at lave trendy styles, der samtidig er varme og komfortable.”