Modeugen indefra: Whiite
CFW SS15. Hos Whiite venter de i spænding på, hvordan indkøbere og presse vil tage imod deres nye kollektion på CIFF. Men det at få lov til at snuse til andre brands er også et stort plus for det danske brand.Sommeren er over os – og det samme er Copenhagen Fashion Week. I denne og næste uge bringer FashionForum en stribe interviews med aktører fra den danske modebranche – både dem, der afholder modeshow og dem, der er på messerne.
Hvilke messer er I på?
I Danmark er vi i år på CIFF og i udlandet er vi repræsenteret på Pure-messen i London. Derudover er Whiite blevet udvalgt, som én blandt 30 virksomheder inden for tøj, smykker og boligdesign til at fremvise og sælge vores kollektion under et event i stormagasinet Hudson’s Bay i Toronto, Canada. Eventet finder sted til august, hvor det danske kronprinspar deltager som et fremstød for at styrke de to landes forretningsforbindelser.
Hvorfor er I på messe ved Copenhagen Fashion Week?
Danmark – og København – er for vores vedkommende stedet, hvor det hele startede. Det er vores hjemmemarked, og dermed også vigtigt for os at bevare fokus på. Desuden tiltrækker den danske modeuge stor international opmærksomhed, og derfor er det også vigtigt for os at være til stede her.
Hvornår begynder forberedelserne for jer til Copenhagen Fashion Week?
Der er mange praktiske forberedelser forbundet med en modeuge. De første forberedelser starter så småt, når vi skriver sommer i kalenderen, og intensiveres blot yderligere, jo hurtigere vi nærmer os august. Man har hele tiden mange bolde i luften, og derfor er det også vigtigt og nødvendigt at holde hovedet koldt undervejs.
Hvad glæder I jer mest til ved at skulle på messe?
Som nævnt ovenfor, bliver det spændende at skulle vise en ny kollektion frem og at se folks reaktioner på den. Det er altid en dejlig oplevelse at være på messe. Kernen af dansk og international mode er samlet på ét sted, og folk er der med samme formål og på baggrund af en fælles interesse for dansk mode.
Tre nøgleord om jeres stand?
Klassisk, stilren og tidløs.
Hvordan ser en typisk messedag ud for jer?
På en typisk dag har vi en masse forskellige møder – nogle er aftalte, andre er mere impulsive, men ikke desto mindre konstruktive og givende. Når man kommer på så stor en messe som CIFF, kan det også være sjovt at se, om der er nogle gennemgående trends blandt de forskellige mærker, og hvor de hver især har hentet inspiration fra.
Hvad er drømmescenariet at opnå på messen?
En succesfuld messe for os vil være, at vi oplever et stort antal besøgende på vores stand, og at vi opnår en masse positiv respons på vores kommende kollektion. Det bliver en stor forløsning endelig at kunne præsentere det, man har gået og arbejdet på i så lang tid. Derudover er det altid skønt at møde bekendtskaber fra branchen – nye såvel som gamle – og dele ud af erfaringer og oplevelser.
Hvad er det vigtigste I har lært ved at være på messe?
Det handler for os i høj grad om at præsentere vores brand og kollektion på den bedst mulige måde. Det gælder alt fra det visuelle, som blandt andet kommer til udtryk igennem vores stand, til selve kollektionen og de, som skal sørge for at kommunikere dette ud til de besøgende.
Følg med i den kommende uge, hvor du blandt andre kan møde Gestuz, Bibi Chemnitz, Freya Dalsjø og mange flere.