Fremhæv skønheden i designet – ikke bæredygtigheden
Ifølge den italienske materialeekspert Giusy Bettoni køber folk ikke tøj, fordi det er bæredygtigt, men fordi det er flot og smukt. Derfor skal designeren fokusere på æstetikken – og have bæredygtighed som en værdi, man tilføjer sit design og brand.Ved sidste uges NICE Session i Design Society i København, var den italienske materialeekspert, Giusy Bettoni, administrerende direktør for CLASS på talerstolen. Hun introducerede striben af muligheder inden for bæredygtige materialer. FashionForum fangede hende til fire skarpe spørgsmål om, hvordan designere kan inkorporere bæredygtige materialer i deres designproces.
Hvad er det vigtigste at huske, når designere forsøger at blive bæredygtige?
”Jeg vil pointere, at det er vigtigt, at man har passion for design og det produkt, man laver. Formålet skal ikke være at lave bæredygtigt design. Bæredygtighed er en værdi, man tilføjer sit design. Derfor er det essentielt for designere, at de er troværdige overfor deres brand og DNA.”
Hvilke faldgruber er de typiske i forsøget på at blive bæredygtig?
”Jeg oplever tit, at designere mister deres fokus, fordi de vil det hele. Der findes mange talenter, der ikke får succes, fordi de ikke koncentrerer sig om deres brand og brandværdi. Derfor, hvis jeg skal give et råd, vil jeg råde designere til at koncentrere sig om deres evner.
Omdrejningspunktet skal være designet. Fremhæv skønheden i designet i stedet for de bæredygtige materialer. Folk køber ikke tøj, fordi det er bæredygtigt, men fordi det er flot og smukt, – bæredygtighed er en værdi, man tilføjer sit design og brand. En anden variabel er dårlig kommunikation. Det er vigtigt, at man skaber en historie, som kommunikerer budskabet skarpt overfor forbrugeren.”
Hvordan indarbejder designere bæredygtige materialer i deres designproces?
”En designer må gøre det, han/hun er bedst til, som er at være kreativ og innovativt tænkende. Der findes i dag mange forskellige bæredygtige materialer, der gør det nemt for designere at inkorporere de bæredygtige materialer i deres design. Men jeg vil understrege, at bæredygtigt design er noget, man tilføjer sit design. Vigtigst af alt er, at man beslutter hvilken målgruppe, man gerne vil ramme. Det er en forudsætning, inden man begynder at arbejde med bæredygtige materialer.”
Hvad er fordelene ved at arbejde med bæredygtige materialer?
”Det er et tredelt svar; 1) Hvis man er god til at markedsføre sit budskab, er det konkurrencemæssigt en fordel, fordi man sælger nye værdier, som læner sig tæt op ad menneskelige værdier. 2) Som designer er det vigtigt, at man hele tiden følger tidens tendenser og tidsånd, men samtidig skal man også arbejde med innovative løsninger og muligheden for at arbejde med bæredygtige materialer er innovativt. 3) Sidst men ikke mindst får kunden et design, som ikke efterlader et miljømæssigt fodaftryk.”
Læs også: C.L.A.S.S. om bæredygtighed: Vi er nået langt allerede
Giusy Bettoni har arbejdet med mode-og tekstilindustrien i over 30 år. I 2012 tiltrådte hun som medlem af Eco Age ltd., som er en førende organisation inden for bæredygtige materialer, for at udvikle materiale-biblioteket, GCC (red. Green Carpet Challenge). GCC er et brandmærke, som er garant for bæredygtig kvalitet.