Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Mads Nørgaard: CSR skal gøres enkelt

Det seneste år har modevirksomheden deltaget i et CSR-projekt og derigennem fået ny indsigt i områdets mange komplekse problemstillinger. For Mads Nørgaard bør CSR-indsatsen hvile på gennemsigtighed og enkelhed.
Det seneste år har modevirksomheden deltaget i et CSR-projekt og derigennem fået ny indsigt i områdets mange komplekse problemstillinger. For Mads Nørgaard bør CSR-indsatsen hvile på gennemsigtighed og enkelhed.

2014 har været året, hvor Mads Nørgaard-Copenhagen for alvor har taget livtag med CSR-området.

Siden årsskiftet har hovedstadsbrandet været en af i alt seks danske modevirksomheder, der har deltaget i Deloittes CSR-projekt, som er støttet af Erhvervsstyrelsen og desuden tæller modevirksomhederne Ganni, Laurie, Barbara Í Gongini, Danefæ og Pompdelux.

Mads Nørgaard fortæller, at CSR-forløbet har givet ham og kollegaerne en grundlæggende indsigt i CSR – lige fra materialer, over transport til arbejdsforhold, men han tøver ikke, når man spørger ham, hvad der har været den største udfordring i løbet af projektet.

”Kompleksiteten. Jo mere man dykker ned i det, desto mere finder man ud af, hvordan tingene er gensidigt afhængige, og hvor svært det er at påvirke leverandørerne. Det kan virke handlingslammende, fordi det er så indviklet,” siger Mads Nørgaard og uddyber:

”Derfor skal de ting, vi foretager os også være umådeligt enkle både for os selv og for forbrugeren. For eksempel er Made in Denmark til at forstå og forholde sig til,” siger Mads Nørgaard, og fortæller, at virksomheden har cirka en tredjedel af sin produktion under hjemlige himmelstrøg.

LÆS OGSÅ: ”Seks danske modebrands med i nyt CSR-projekt”

CSR-projektet, som løber frem til januar 2015, har haft som mål at få CSR integreret i de små- og mellemstore virksomheders forretningsstrategi. Konkret er forløbet mundet ud i, at hver virksomhed har fået udarbejdet en CSR-politik, identificeret strategiske fokusområder og lavet en praktisk implementeringsplan.

Stadig mere produktion flyttes til Europa

Som følge af projektet har Mads Nørgaard-Copenhagen tilsluttet sig FNs global compact, og lige nu overvejer de, hvorvidt de skal melde sig ind i BSCI (Business Social Compliance Initiative), som er et fælles virksomhedsinitiativ med sigte på at forbedre sociale arbejdsvilkår hos leverandører på verdensplan.

”Vi fastholder vores strategi med at flytte mere og mere produktion til Europa. Vi kommer ikke til at flytte mere til Fjernøsten – dels er der belastningen med transport, og så er det så langt væk, at det kan være svært at vide, hvad der foregår. Samtidig kan det være svært at stille krav til leverandørerne, når man er en lille spiller. Vi vil hellere have samarbejdspartnere, som vi er i øjenhøjde med,” siger Mads Nørgaard til FashionForum.

LÆS OGSÅ: “LauRie: Fra øko-metervarer til strategisk CSR”

For modevirksomheden er et af de fremadrettede strategiske fokusområder desuden at gøre endnu mere ud af at skabe gennemsigtighed både internt i forhold til samarbejdspartnere, og medarbejdere og udadtil ved for eksempel at offentliggøre virksomhedens CSR-politik på hjemmesiden.

”Det vigtigste er, at vores CSR-politik er så gennemsigtig og så gennemskuelig som muligt. Derfor mødes alle i virksomheden, der er inde over CSR også hver fredag for at holde hinanden op på det, så det ikke bare bliver ved de gode hensigter,” siger Mads Nørgaard.