Wood Wood er Disneys mode-løftestang
Gennem samarbejdet med Wood Wood ønsker Disney at revitalisere Mickey Mouse og få foden indenfor på det nordiske modemarked.For at øge forretningen indenfor modesegmentet i Norden indgik Disney sidste år et samarbejde med det danske mærke Wood Wood. Resultatet blev en capsule-kollektion, der ramte butikkerne i efteråret og som har til formål at fremme Mickey Mouse som ikon og fremme Disneys virke indenfor mode i Norden.
Ifølge Disneys nordiske og baltiske kategorichef for fashion, Jack Ponsaing, er det danske mærke et af de bedste og mest trendsættende i modebranchen.
“Vi ser et stort potentiale for at øge vores forretning indenfor fashion-segmentet i Norden. Vi kiggede derfor efter et brand, som kunne sætte dets eget præg og personlighed på vores karakterer. Med deres miks af skandinavisk indflydelse og blændende designs var vi tiltrukket af Wood Wood baseret på deres cool og trendy kollektioner samt tidligere samarbejder. Specielt var vi tiltrukket af deres grafiske mønstre og prints, som vi mente kunne fortolke Mickey på en ny og interessant måde,” siger Jack Ponsaing til FashionForum.
Mickey Mouse i højsædet
Han understreger, at netop fortolkningen af Mickey Mouse var vigtig, da den ikoniske Disney-figur har højeste prioritet i Disney øjemed.
”En af vores vigtigste opgaver er at sikre, at han (Mickey Mouse, red.) bliver ved med at være relevant, ikonisk og cool for teenagere og voksne. Samarbejder af denne type er en del af det, vi gør, for at opretholde Mickey’s position som en relevant, elskværdig og inspirerende karakter – både indenfor fashion, men også bredt indenfor livsstilssegmentet. Samarbejder med high-end designere er en af måderne, vi kan sikre denne strategi,” siger Jack Ponsaing.
Design med udgangspunkt i animation
For både Disney og Wood Wood var det vigtigt, at kollektionen bevarede Mickey Mouse-figurens kendetegn samtidig med, at designet skulle være originalt.
”Selvom Mickey Mouse er blevet omarbejdet i vores design, er hans genkendelige udtryk bibeholdt for at bevare figurens identitet. Derudover har vi valgt at tage udgangspunkt i de gamle sort/hvide animationsfilm og bruge filmenes farvetone og legende udtryk som inspirationskilde. Mickey Mouse er derfor blevet strakt, dubleret og forvrænget for at give et indtryk af bevægelse i designet,” siger partner og designer hos Wood Wood Brian Jensen til FashionForum.
Sælges i Colette i Paris
Hverken Disney eller Wood Wood vil kommentere på den økonomiske del af samarbejdsaftalen, men ingen af parterne er afvisnede over for et lignende designsamarbejde i fremtiden.
Kollektionen blev først lanceret i Colette i Paris, men sælges nu også gennem Wood Woods egne salgskanaler samt udvalgte butikker rundt om i verden.