Mode er in på museerne
Med HEART, Designmuseum Danmark og senest Brandts med deres kommende modeudstilling til foråret, har moden vundet indpas på de danske museumsplatforme. Årsagen skal blandt andet findes i en bredere anerkendelse af mode som et kulturprodukt.Med temaer som samtidsopgør, tekstiler og selvforståelse har den danske museumsscene i den grad vist interesse for moden som et kulturprodukt. I sensommeren blændede HEART-museet i Herning op for Clash – Modstand i Moden, til december åbner Designmuseet Danmark udstillingen Mode og Tekstil og til marts slår Brandts museum i Odense ned på nutidens mode med udstillingen Fashion Now.
Ifølge post.doc. på Designskolen Kolding og Kopenhagen Fur Else Skjold handler modens indtog på den danske finkulturelle scene om en længerevarende, international udvikling, der nu har ramt Danmark.
”Mode har været en del af den internationale museumsscene igennem de sidste 10-15 år – både fordi mode kan give et indblik i samtid og identitet, men også fordi især designermode er knyttet en form for drømmeverden. Mange sammenkæder designermode med nogle svært opnåelige idealer, og dét at opleve designermode kan derfor sammenstilles med at få en flig af en drøm,” siger Else Skjold til FashionForum.
Kulturens lidt uartige søster
For lektor på Kunstakademiets designskole Maria Mackinney-Valentin handler udviklingen i højere grad om, at vores kulturelle opfattelse af mode har ændret sig.
”Historisk set har moden været regnet for kulturens lidt uartige søster. Det har specielt handlet om, at mode i hvert fald ved første øjekast er underlagt mere kommercielle normer end kulturprodukter som eksempelvis litteratur og film.
Men der er lykkeligvis sket en gradvis anerkendelse af, at mode også er en kulturform, der på sin egen måde er med til at diskutere og udfordre gængse forestillinger om køn, identitet, krop og historie,” siger Maria Mackinney-Valentin til FashionForum.
Et paradigmeskift mod finkultur
For Else Skjold er modens indtog på de danske museer et udtryk for et paradigmeskift mod mode som finkultur. Hun mener dog, at mode skal ses som et kulturprodukt på dets egne præmisser.
”Mode er ikke kunst, og jeg synes ikke, at man skal prøve at højne det dertil, bare fordi moden rykker ind på den finkulturelle scene. Man skal derimod se moden som kunst på dens egne præmisser, for mode kan noget helt andet end eksempelvis kunstmalerier. Mode er jo en kommerciel brugsgenstand, det er produktdesign og dermed en inkarneret del af vores liv. Mode kan derfor fortælle os noget om, hvordan vi omgås med hinanden som køn, etnicitet eller politisk gruppering.
Tøj er jo ikke bare tøj, men et hverdagsobjekt, der smelter sammen, med hvem vi er og, hvad vi gerne vil fortælle om os selv til omverdenen,” siger Else Skjold.
LÆS OGSÅ: Spot på tøjhistorien: Herremode i 1700-tallet
I modsætning til Else Skjold vil Brandts museumsdirektør Mads Damsbo ikke helt sidestille mode og finkultur. Han mener dog, at mode kan fortælle social-forankrede historier om samtid og identitet.
”Mode er ikke Van Gogh eller Picasso, men det er et kulturprodukt, der kan give et indblik i os som mennesker. Mode er ikke bare tekstiler og nye trends, men derimod et nedslag i en tids selvforståelse og selvrealisering,” siger Mads Damsbo til FashionForum.
I sensommeren åbnede HEART-museet i Herning op for udstillingen CLASH – Modstand i Moden, hvor diverse designkreationer fortalte historier om samtidsopgør. Til december åbner Dansk Designmuseum deres første modeudstilling med et historisk fokus på beklædning og tekstil – og endelig fremviser Brandts i Odense til foråret udstillingen Fashion Now med udgangspunkt i nutidens, danske mode og dens berøring med vores liv.
Læs om HEART i Hernings Clash-udstilling ved at trykke HER.
Læs om Dansk Designmuseums udstiling ved at trykke HER.
Læs om Bandts i Odenses kommende udstilling ved at trykke HER.