H&M: Højere løn, højere produktivitet og mindre overarbejde
Chefen for bæredygtighed i H&M Helena Helmersson gør status efter et års pilotprojekt på fabrik i Cambodja. Målet er, at 850.000 fabriksarbejdere skal kunne leve af deres løn i 2018.Produktiviteten er steget selv om antallet af overarbejdstimer er faldet. Samtidig har arbejderne fået en højere løn. Det er nogle af hovedkonklusionerne, som den svenske modegigant H&M kan trække ud efter et års pilotprojekt på en fabrik i Cambodja.
Projektet er en del af H&Ms såkaldte Fair Living Wage-strategi, som grundlæggende handler om, at syerskerne på fabrikkerne i de fattigste produktionslande, for eksempel i Cambodja og Bangladesh, skal kunne leve af deres løn.
Kollektiv lønforhandling og social dialog
Som en del af strategien udvalgte H&M sidste år to fabrikker i Bangladesh og én i Cambodja, der skulle tjene som såkaldte rollemodels-fabrikker.
”Evalueringen af det første års arbejde med rollemodels-fabrikken i Cambodja viser, at leveløns-situationen kan forbedres gennem bedre lønsystemer og mere regelmæssige lønjusteringer samt social dialog mellem ledelsen og arbejdstagernes repræsentanter. Det er meget positivt, og vi ser frem til at fortsætte arbejdet,” skriver H&Ms chef for bæredygtighed Helena Helmersson i et mailinterview med FashionForum.
De foreløbige resultater stammer udelukkende fra fabrikken i Cambodja, idet opstarten af de to fabrikker i Bangladesh blev forsinket. Det skyldtes uro i landet i forbindelse med valget i slutningen af efteråret 2013.
LÆS OGSÅ: ”H&M vil forhøje mindsteløn”
Arbejdet med at hæve lønnen for de fabriksansatte kan lyde simpelt, men udfordringen er, at H&M ikke direkte kan hæve lønningerne for de syersker, der producerer tøjet.
Den svenske modevirksomhed ejer nemlig ikke selv nogen fabrikker, og lønnen bliver derfor forhandlet med og udbetalt af den enkelte, lokale arbejdsgiver.
Samtidig er der tidligere set eksempler på, at en forhøjelse af lønnen hurtigt bliver udhulet af stigende husleje- og fødevarepriser. H&Ms bæredygtighedschef mener, at det er her, de lokale regeringer må på banen.
”Vi er godt klar over problemet, og det er noget, vi diskuterer med andre interessenter. Vi peger på behovet for en regerings-kontrolleret prismekanisme, der regulerer både fødevare- og huslejepriser,” lyder det fra Helena Helmersson.
Resultater skal udbredes til alle leverandører
H&M har lavet en femårig forpligtelse med de tre fabrikker i Bangladesh og Cambodja, som betyder, at H&M vil optage 100 procent af fabrikkernes produktionskapacitet. Det gør det muligt for leverandørerne at udforske nye arbejdsmetoder med fuld støtte fra H&M.
Ideen er at afprøve en bred vifte af bæredygtighedsinitiativer på de tre fabrikker og senere udbrede de bedste af dem til andre fabrikker.
LÆS OGSÅ: ”H&M lægger pres på regeringen i Bangladesh”
Ifølge H&M er målet, at initiativerne i 2018 skal omfatte alle H&Ms 900 strategiske leverandører og dermed i alt 850.000 arbejdere.
”Intet brand kan løse spørgsmålet om løn alene, og det er derfor, at en samarbejdsorienteret tilgang er afgørende,” skriver Helena Helmersson.
Et eksempel på denne type samarbejde så man tilbage i september, hvor H&M sammen med syv andre internationale brands skrev et brev til den cambodjanske regering.
LÆS OGSÅ: ”Otte brands vil forhøje lønnen for Cambodjas syersker”
I brevet skrev virksomhederne under på, at de er villige til at betale mere for tøj lavet i Cambodja.
Samtidig er H&Ms Fair Living Wage-strategi udarbejdet i samarbejde med internationale organisationer som for eksempel ILO (International Labour Organization) samt lokale regeringer.