Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

CSR-rapport: Bestseller laver rating af indsatsen

Modevirksomheden har offentliggjort deres CSR-rapport, og som noget nyt inkluderer Bestseller nu en rating af fremskridtene på de forskellige fokusområder i deres CSR-arbejde.
Modevirksomheden har offentliggjort deres CSR-rapport, og som noget nyt inkluderer Bestseller nu en rating af fremskridtene på de forskellige fokusområder i deres CSR-arbejde.

Bestseller har netop udgivet deres årlige CSR-rapport, hvor de gør status over arbejdet inden for de fem fokusområder: Leverandørstyring, Arbejdere, Lokalsamfund, Produkter og Miljø & Kemi.

”Hvis vi ser på dette års rapport og resultaterne, så er vi ganske godt tilfredse med de overordnede fremskridt. Vi har opnået gode resultater med vores auditprogram, og vi har nogle spændende projekter relateret til de arbejdere, der producerer vores produkter og de lokalsamfund, vi opererer i,” siger Mogens Werge, der er bæredygtighedschef hos Bestseller i en pressemeddelelse på virksomhedens hjemmeside.

Som noget nyt evaluerer Bestseller effekten af deres CSR-arbejde på de fem forskellige områder i forhold til at opfylde deres langsigtede ’20 by 20’-strategi, som blev præsenteret for et år siden.

LÆS OGSÅ: ”Bestseller: Vi har større CSR-visioner end nogensinde”

Derfor bliver de fem CSR-kerneområder nu vurderet i forhold til om de er: ’on target’ eller ’below target’.

Årets rapport viser, at når det gælder områderne ’leverandørstyring’, ’miljø & kemi’ samt ’lokalsamfund’, så vurderer modekoncernen, at de er ’on target’. Til gengæld er der tilsyneladende fortsat et stykke vej, når det gælder områderne ’produkter’ og ’arbejdere’, som begge bliver vurderet som værende ’below target’.

Anders Holch Povlsen: ”Vi har et stort ansvar”

Under fokusområdet ’Arbejdere’ skriver Bestseller blandt andet følgende: ”At sikre arbejdstagerrettigheder og sikkerhed på arbejdspladsen på de mange fabrikker, der producerer vores produkter, er en løbende opgave, og vi stiller store krav til vores samarbejdspartnere. Vi ønsker dog at gøre meget mere for at uddanne og igangsætte nye projekter for de mange arbejdere på fabrikkerne.”

Bestsellers topchef Anders Holch Povlsen har skrevet rapportens forord, og han lægger heller ikke skjul på, at der fortsat er udfordringer inden for CSR-området.

LÆS OGSÅ: ”Bestseller løfter bundlinjen med 21 procent”

”Vi anerkender, at selvom vi ikke selv ejer fabrikker, så har vi et stort ansvar for de mange arbejdere, de produkter, der produceres og de afledte effekter af denne produktion. Vi er med til at skabe arbejdspladser og vækst i dele af verden, hvor behovet for udvikling er stort. Det er vi stolte af! Men vi er også klar over, at der er udfordringer på såvel det sociale som på det miljømæssige område i mange af de områder, hvor vores varer produceres,” skriver Anders Holch Povlsen i CSR-rapportens forord.

CSR-rapporten dækker regnskabsperioden 1. august 2013 – 31. juli 2014 og omfatter selskaberne Bestseller A/S og Vila A/S. Det betyder, at det selvstændige kinesiske selskab Bestseller Fashion Group China, som Anders Holch Povlsen er medejer af, ikke er omfattet af rapporten.

Læs hele CSR-rapporten HER (eksternt link).