Danske messeaktører: Det kan København i forhold til Paris
Fællesskab, nyhedsværdi og plads til både store og små brands. Det er nogle af de ting, CIFF og Revolver fremhæver ved det københavnske messelandskab.Den parisiske modeuge er lige om hjørnet og udover at være vært for modeshows i verdensklasse, huser byen hele ni messer. Messelandskabet er dermed en del større i den franske hovedstad end i København. Alligevel kan man godt sammenligne de to, mener kommunikationschef for CIFF, Mads Emil Møller, og messedirektør for Revolver, Christian Maibom.
”Vi har jo i bund og grund de samme intentioner. Vi ønsker alle at lave den perfekte internationale messe og kreative rammer for vores udstillere og brands, så vi tiltrækker de vigtigste indkøbere og den rigtige presse,” siger Mads Emil Møller til FashionForum.
Forspring på 400 år
Messedirektør for Revolver, Christian Maibom, har en tilsvarende holdning:
”De er jo begge ordreplatforme. Vi har forskellige forudsætninger, men i bund og grund er det jo det samme, der foregår,” siger Christian Maibom til Fashion Forum. Han tilføjer dog, at de i Paris har 450 års tradition for at sælge tøj, mens vi herhjemme begyndte i 70’erne. Altså et lille forspring på cirka 400 år.
Messer fremfor modeshows
For selvom udgangspunktet er det samme, er der stadig forskel på byerne – og især på byernes modeuge. Det smitter af på messerne, mener Christian Maibom:
”Det er jo to vidt forskellige byer. I Paris tiltrækkes de vestlige indkøbere af alle modeugens store shows. Chanel, Lanvin, you name it, they’ve got it. Derfor kommer de bedste indkøbere,” siger han.
I København bliver indkøberne ikke på samme måde tiltrukket af modeshows, fortæller Christian Maibom. I stedet kommer de på grund af messerne og fællesskabet. Sidstnævnte bliver også fremhævet Mads Emil Møller:
”Hos CIFF har vi erfaret, at indkøberne oplever et godt sammenhold og fællesskab både på og udenfor vores messer”, fortæller han til Fashion Forum.
Forskellige byer
København er endnu en ung modeby med masser af muligheder, mener begge messerepræsentanter. Det forsøger man at udnytte.
”Byen som sådan skaber en unik ramme om vores messer, og København har fortsat en god nyhedsværdi i udlandet. Sådan som Berlin havde det for nogle år siden. Det gør, at vi kan afvikle messer af international format, der er relevante for de store, tunge brands samt de mindre og markante designdrevne brands,” fortæller Mads Emil Møller fra CIFF.
Også Christian Maibom mener, at byen skaber gode rammer. Det var derfor, man valgte at placere en af Revovler-messerne i hjertet af Vesterbros brune kødby.
”København bliver aldrig til Paris, og det skal den heller ikke. Paris er Paris, og ingen kan slå den by. Så vi skal bruge den by, vi har. For København er jo skøn, og indkøberne elsker den – lige fra Noma til Christiania,” siger Christian Maibom.
De parisiske messer er åbne fra den 5. – 9. Marts. Den samlede messekalender kan ses her.