Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

H&M og Kering går sammen om ny genbrugsteknologi

Tøjkoncernen H&M og luksus-konglomeratet Kering Group vil i samarbejde den britiske organisation Worn Again teste en ny genbrugsteknologi, der kemisk kan udvinde og genanvende polyester- og bomuldsfibre fra brugt tøj og tekstiler.
Tøjkoncernen H&M og luksus-konglomeratet Kering Group vil i samarbejde den britiske organisation Worn Again teste en ny genbrugsteknologi, der kemisk kan udvinde og genanvende polyester- og bomuldsfibre fra brugt tøj og tekstiler.

Alene i 2014 blev der brugt 65 millioner tons polyester- og bomuldsfibre til at producere tøj i den internationale modeindustri. Det lægger et enormt pres på verdens ressourcer, og derfor har to af industriens største aktører, H&M og Kering Group, nu indgået et samarbejde med organisationen Worn Again for at teste en ny genbrugsteknologi. Det skriver Fashionunited.

En cirkulær resource-model

Teknologien, der er udviklet af Worn Again, bygger på en kemisk udvindingsproces, der kan trække fibre ud af brugt tøj og tekstiler og spinde det til genanvendelige materialer. Målet med teknologien er derfor at tage det første skridt på vejen mod en cirkulær ressource-model for tekstilproduktion.

LÆS OGSÅ: “Huntsman udvikler ressourcebesparende farvestoffer”
H&M og Kerings opgave er at teste om teknologien er levedygtige i et kommercielt henseende, og begge virksomheder vil bruge de genanvendte råmaterialer til at skabe tøj.
”Vi er meget begejstrede for at være en del af det her projekt sammen med Kering og Worn Again. I et langsigtede perspektiv kan vi ændre den måde man producerer tøj, og massivt nedsætte behovet for at udvinde resourcer fra vores planet. Derudover bringer det os tættere på at nå vores mål om at skabe mode i en cirkulær model,” siger Anna Gedda, der er ansvarlig for bæredygtighed i H&M, til Fashionunited.

LÆS OGSÅ: “Forbrugerne ser grønt”

Mens H&M vil teste teknologien på sit hovedmærke, vil Kering Group udelukkende teste teknologien på deres livsstilsmærke Puma.

Kilde: Fashionunited.