Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Kineserne favoriserer bæredygtige produkter

En undersøgelse viser, at flertallet af forbrugerne i det asiatiske land overvejende køber produkter med miljø, socialt ansvar og velgørenhed i tankerne.
En undersøgelse viser, at flertallet af forbrugerne i det asiatiske land overvejende køber produkter med miljø, socialt ansvar og velgørenhed i tankerne.

Kina har potentiale til at blive marked for bæredygtige produkter. Mastercards ”Ethical Shopping Survey 2015”-undersøgelse viser, at landets forbrugere er socialt bevidste og overvejende køber varer, der er ansvarligt produceret. Virksomheder, der overholder deres sociale ansvar, donerer deres overskud til velgørenhed og giver tilbage til samfundet er især i høj kurs hos kineserne.

Bliver selv berørt af bæredygtighed

Det kan komme som en overraskelse, da Kina, miljøvenlighed og gode arbejdsvilkår ikke er ord, man ofte hører i samme sætning. Men det er netop en del af forklaringen på kinesernes bæredygtige bevidsthed, mener Georgette Tan, der leder MasterCards kommunikation i Asien.

”(…) Supply chains begynder på de markeder, der stadig er under udvikling. Derfor er det naturligt for forbrugerne i disse lande at favorisere fair trade produkter og købmænd, der giver tilbage til de lokale samfund,” fortæller hun til Fashion United og tilføjer, at forbrugere på etablerede markeder ikke bliver udsat for miljøforringelser og social uro, hvorfor de heller ikke altid har det i baghovedet, når de handler ind.

LÆS OGSÅ: “Forbrugerne ser grønt”

Ifølge undersøgelsen tænker kinesiske, thailandske og malaysiske forbrugere mest etisk, når de handler, mens forbrugere i Japan, Hong Kong og Sydkorea har den mindst etiske tilgang til indkøb.

Undersøgelsen er lavet på baggrund af interviews med mere end 7000 mennesker på 14 forskellige asiatiske markeder.

Kilde: Fashion United