Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Danske regntøjsmærker i høj kurs internationalt

Fra innovative kjoler og nederdele til den kendte anorak og jakke – de danske regntøjsmærker har over de sidste år formået at gøre regntøj til en internationalt eftertragtet vare.
Fra innovative kjoler og nederdele til den kendte anorak og jakke – de danske regntøjsmærker har over de sidste år formået at gøre regntøj til en internationalt eftertragtet vare.

Måske er det fordi, vi har et godt kendskab til regnvejr eller måske er det fordi dansk design har ry for at kombinere funktionalitet med æstetik. Én ting er dog sikkert – de danske regntøjsmærker kan noget helt specielt, når det kommer til salg af den funktionelle og vandtætte beklædning. For uanset om virksomheden har nogle år på bagen eller først for nyligt at fået sit CVR-nummer, så er der rift om regntøjet både nationalt og især internationalt.

Det er eksempelvis kun tre år siden, at det danske mærke Rains blev grundlagt, og i dag står virksomheden allerede med 2300 forhandlere og en flagskibsbutik i Manchester. Ifølge Rains’ administrerende direktør Daniel Brix skyldes mærkets eksplosive vækst en kombination af designets udtryk og en ny opfattelse af regntøj.

LÆS OGSÅ: ”Rains: Pop-up butik i Paris gav pote”

”Rains har et klart og genkendeligt udtryk i design, materialer og kommunikation, som er let forståeligt på tværs af geografiske og kulturelle grænser. Derudover gør vi meget ud af at være en bevægelig størrelse i forhold til design og produkter og at arbejde med hele processen fra kunden bliver introduceret, køber og anvender Rains. Vi oplever eksempelvis, at mange kunder har en række af vores produkter, hvilket rykker ved den traditionelle opfattelse, hvor man kun behøver én regnjakke,” siger Daniel Brix til Fashion Forum.

Et mangeårigt hul i markedet

Daniel Brix siger samtidig, at regntøj altid har været en nødvendig og efterspurgt vare, men at tøjet har været overset i mode- og livsstilssegmentet.

Samme pointe kan man høre fra designeren Emma Jorn, der sidste år grundlagde sit regntøjsmærke Takaokami.

LÆS OGSÅ: “Crowdfunding kickstartede designprojekt”

”Der har helt klart været et hul i markedet i mange år, for enten var regntøj meget praktisk og friluftsagtigt eller også var det lidt skørt og retro. Med Rains som frontløber er regntøj dog nu begyndt at blive mere moderigtigt, og grænserne for, hvad regntøj er og hvordan det ser ud, bliver udfordret som et resultat,” siger Emma Jorn til Fashion Forum og uddyber med sin egen designtilgang.

LÆS OGSÅ: “Sony lancerer regntøj med dansk designer”

”– Hos Takaokami opererer jeg meget med alternative regntøjs-silhuetter som kjoler og nederdele, og den internationale modtagelse af mine designs har været overvældende. Jeg har på nuværende tidspunkt kun et lille lager, men har allerede godt salg i min internationale webshop samtidig med, at jeg har interesserede forhandler i alt fra Australien til USA,” siger Emma Jorn.

Den traditionelle tilgang sælger også

Det er dog ikke kun det mere ’moderigtige’ danske regntøj, der sælger. For i sidste uge præsenterede den 14 år gamle virksomhed Lyngsøe Rainwear ApS et rekord-regnskab, hvor et øget salg på tværs af markeder har givet kraftig vækst i både top og bund. For mens bruttofortjenesten var steget med 57 procent – fra 11,4 millioner kroner til 17,9 millioner kroner – var årsresultatet steget med hele 91 procent – fra 5,8 millioner kroner til 11,1 millioner kroner.

Lyngsøe Rainwear ApS er en af Europas største regntøjsproducenter, og laver vindtæt og vandtæt tøj til både privatbrug og erhvervsbrug.