Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Digitale divaer dominerer dot-com

Den nuværende og fremtidige detailhandel på nettet står overfor store udfordringer, hvis virksomhederne vil fortsætte deres forretning og undgå at miste markedsandele.
Den nuværende og fremtidige detailhandel på nettet står overfor store udfordringer, hvis virksomhederne vil fortsætte deres forretning og undgå at miste markedsandele.

Denne konklusion kommer fra en nylig offentliggjort rapport, udarbejdet i et samarbejde mellem University of Arizona og selskabet Demandware, som handler om e-handel med en særlig type forbrugere i sigte: De digitale divaer.

Divaen gør sig især i mode- og tøjhandlen på nettet. Direkte og indirekte står hun bag 69 procent af den samlede online modehandel. 29 procent af alt netsalg sørger hun selv for, mens de resterende 40 procent sker ved at påvirke andre menneskers indkøb.

Kvinder sætter forbrugsdagsordenen

Digitale divaer er velinformerede, højteknologiske og altid online. Deres digitale sociale netværk er op til fire gange så stort som andres. Rapporten viser, at næsten halvdelen er mødre og under 34 år. De blogger, tweeter og pinner. Divaens digitale udstyr bringer hende tættere på nøje udvalgte brands, og hun føler sig afklædt uden adgang til WiFi.

Erik Hansen-Hansen, forskningsadjunkt på Center for Designforskning, bekræfter den stigende tendens omkring digitale divaer inden for salg og markedsføring. ”Min egen forskning omkring forbrug og bøger som ’Why She Buys’ viser, at kvinder er ekstremt dagsordensættende i forbruget. Man kan tale om, at mediernes reklame er lavet til kvinder og det er jo ikke tilfældigt. Reklamebranchen arbejder ikke med tilfældigheder. De ved, hvem købegruppen er, og hvem de skal henvende sig til,” udtaler han.

Socialt stærke og selvsikre kvinder

Rapporten om digitale divaer konkluderer, at verdens hurtigst voksende økonomiske styrke hverken er Kina eller Indien. Det er kvinder. Særligt modedivaerne er de mest digitalt selvsikre, de stærkeste netværkere og socialt mest indflydelsesrige kvinder på nettet.

Erik Hansen-Hansen mener, at kvinderne ikke bare udvikler tendensen selv. Divaerne forventer mere af et brand end en simpel hjemmeside. De ønsker at kommunikere direkte med et brand og ikke om brands på deres digitale apparater. ”Dette medfører igen mere heftig markedsføringsaktivitet henvendt til kvinder på de sociale medier. Kvinder er generelt udsat for rigtig meget kommunikationspres den vej igennem fra de kommercielle markedsføringsdrevne kræfter,” fortæller han.

Optimeret software er vejen frem

Divaer efterlader digitale fodspor gennem shoppingprocessen. Disse data stiller store krav til it-systemer i webshops, og det er en nødvendighed at optimere for at overleve.

Derfor er konklusionen, at hvis webshops skal fastholde de digitale divaer og tiltrække øvrige kunder, skal de undergå en større ændring. Vinderne vil være de virksomheder, som formår at tilpasse sig platforme, teknologi og software. Købsoplevelsen skal være personlig og relevant på alle punkter, uanset hvilken enhed kunden shopper på. Der, hvor den digitale diva går hen, følger resten af verdenen nemlig med.

Denne artikel er forfattet af freelance journalist Pia Lysgaard for Fashion Forum.