Speed-dating har virket for virksomheder
De 23 danske modevirksomheder, der har været på speed-dating med bæredygtige leverandører fra Bangladesh, har både indgået samarbejde og ligger i forhandlinger om nye kontrakter.I juni blev der holdt speed-dating mellem 23 danske modevirksomheder og 11 leverandører fra Bangladesh. De første tilbagemeldinger er nu begyndt at komme tilbage til Danish Fashion Institute (DAFI), der stod for arrangementet i samarbejde med Danida gennem Fashion Links projektet, som har til formål at hjælpe industrien i u-landene.
”Vi havde et møde med tre producenter, og ud af de tre har vi to, som vi er i videre dialog med. Det har været en nem måde at komme i kontakt med bæredygtige leverandører, hvilket er vigtigt for en lille virksomhed som vores, hvor bæredygtighed spiller en afgørende rolle i vores tøjproduktion,” siger Josephine Senger, medstifter og marketings- og designdirektør for Aperie, til Fashion Forum.
LÆS OGSÅ: God kemi mellem danske og bangladeshiske virksomheder
Indtil videre har DAFI fået evalueringer fra otte danske virksomheder, hvoraf fem ligger i forhandlinger med en eller flere leverandører. En af virksomhederne er HTM Group, hvor Supply Chain Manager Marianne Haaber Ihle deltog i arrangementet.
”En har vi allerede giftet os med og lagt en stor ordre, så dem ser vi frem til at samarbejde med. Samtidig er vi i dialog med to andre leverandører, som jeg rejser til Bangladesh og snakker med i september. Vi må se, hvilket samarbejde der på sigt kommer ud af det, men det ser lovende ud,” siger hun til Fashion Forum.
Soulland: Godt at møde folk ansigt til ansigt
Speed-datingen er det andet arrangement ud af tre, hvor det sidste vil omhandle Pakistan. Det første var møder med leverandører fra Vietnam, hvor blandt andet Soulland deltog.
”Vi har fået kontakt med leverandører, som laver accessories og enkelte t-shirts. Det er altid godt at møde folk ansigt til ansigt, for normalt foregår kontakten over mail. Det var rart at mødes med dem i Danmark,” siger Trine Weber Carlsen, produktionschef for Soulland, til Fashion Forum.
LÆS OGSÅ: Speed-dating gav nye forretningsforbindelser
Samtidig var speed-datingen også gavnlig i forhold til at stifte bekendtskab med leverandører fra Bangladesh, som slet ikke deltog i arrangementet.
”Vi snakkede med en af leverandørerne om nye produkter, som han ikke selv kunne klare, men hvor han kendte andre producenter, som kunne hjælpe os. Det hele er stadig under forhandling, men vi regner med at tage ud for at se på forholdene,” siger Josephine Senger fra Aperie.
I forlængelse af successen med speed-dating og kontakten med leverandører arbejder DAFI lige nu på en database, som skal gøre det let at finde relevante leverandører rundt omkring i verden. Databasen bliver en del af Fashion Source og forventes lanceret inden Copenhagen Fashion Week i starten af august.