Paul Poiret vækkes til live af koreansk luksusgigant
Det hundrede år gamle luksusmærke Paul Poiret har været i bero i 80 år. Nu har den koreanske luksuskonglomerat Shinsegae købt rettighederne til mærket og planlægger at vække det til live igen.Rettighederne til det franske couture-navn Paul Poiret, som var populært i 1910-20’erne, er blevet købt af den koreanske luksusgruppe Shinsegae International sammen med et stort brandarkiv. Det skriver Women’s Wear Daily.
Ifølge Pierre Mallavays, som er partner hos rådgivningsfirmaet Savigny Partners, er det i første omgang meningen, at rettighederne skal bruges til at lancere dufte og skønhedsprodukter, inden der tænkes på at lancere en tøjkollektion.
LÆS OGSÅ: “Modehistoriker: Modeformidlingen har ændret sig markant”
”De har ikke købt Paul Poiret for at gøre det til et koreansk mærke. De har købt det for at udvikle mærket med base i Paris og distribuere det internationalt,” siger Pierre Mallavays til Women’s Wear Daily.
Luksusmærker kræver fortid
Ifølge bogen ‘Luxury Strategy’ af Jean-Noël Kapferer er historie et af de vigtigste hjørnesten for et ægte luksusmærke. Det er derfor ikke så mærkeligt, at luksuskonglomerater ind i mellem køber de såkaldte sleeping beauties, som er gamle luksuriøse modehuse, der med tiden er blevet irrelevante og glemt, og vækker dem til live med varierende succes.
”Sleeping beauties kan være enormt attraktive for den rette gruppe. Det rette brand kan på kort tid blive stort og succesfuldt, hvis det bliver håndteret rigtigt,” siger Pierre Mallavays i et interview med Forbes Magasine.
LÆS OGSÅ: “Mode er in på museerne”
Balenciaga, Burberry og Goyard er alle mærker, som er blevet fornyet efter deres storhedstid fra flere årtier siden og løftet til deres nuværende prestigefyldte status ifølge Forbes.
”Det viser, at med den rette strategi, og hvis mærket har en god arv, er der stort potentiale til at genoplive det,” siger Pierre Mallevays.
Paul Poiret var ‘Kongen af mode’
Designeren Paul Poiret, som i sin tid havde kælenavnet ‘Kongen af mode’ mellem 1904 og 1924, var kendt for at designe harembukser, kimonofrakker og for at bruge stærke farver.
Desuden var han kendt for at være en af de første, der udviklede sit modehus til også at omfatte livsstilsprodukter. Han var for eksempel den første til at knytte en duft til sine kollektioner.
Kilde: Women’s Wear Daily