Modeugen gik over al forventning
Februar-udgaven af Copenhagen Fashion Week er gået med særdeles travle messer og en udpræget god stemning generelt. Sådan lyder konklusionen enstemmigt fra samtlige af arrangørerne bag.Copenhagen Fashion Week får gode evalueringer med på vejen af de fire primære kræfter bag, nemlig Danish Fashion Institute, Dansk Mode & Textil samt messerne CIFF og Revolver.
God stemning og flotte anmeldelser
Allerede på modeugens åbningspressekonference kunne Danish Fashion Institutes adm. direktør Eva Kruse dele de glædelige nyheder om at branchen omsatte for et historisk højt beløb i 2015 på 42 mia. kr. svarende til en stigning på 4% i forhold til året forinden.
Den brancheoptimisme endte med at gennemsyre hele ugen, fortæller Eva Kruse:
”Dansk mode aldrig har stået stærkere grundet rekordhøj omsætning i branchen, der skyldtes en stigning i både eksporten samt engrossalget i Danmark sidste år. Derfor havde vi naturligvis tilsvarende høje forventninger om, at det ville blive en god modeuge. De forventninger blev i den grad indfriet. Stemningen var hele ugen igennem særdeles positiv, og vi har fået så flotte anmeldelser fra udenlandske medier så som Vogue.com, Drapers og Womens Wear Daily, der beretter om alt fra meget travle messestande til rigtig flotte shows.”
Adm. direktør i Dansk Mode & Textil Thomas Klausen, der under modeugen fik talt med mange af messeudstillerne, kan bekræfte billedet om særdeles travle messer:
”Over en bred kam har udstillerne været meget positive og meldt om stor interesse, hvilket afspejler sig i de besøgstal, vi nu ser. Ikke alene er der kommet flere besøgende, der er også kommet ordrer i bøgerne. Det har været den bedste modeuge i lang tid, og jeg er overbevist om, at Copenhagen Fashion Week som helhed er blevet styrket.”
LÆS OGSÅ: “DM&T-direktør deler branchens optimisme”
Messerne i medvind
Forud for modeugen kunne begge messer, CIFF og Revolver, melde om et rekordhøjt antal præregistrerede gæster. Efter weekendens optælling af besøgende er billedet endnu tydeligere: i antallet af unikke præregistrerede, afspejler sig nemlig også i det endelige antal af unikke besøgende på begge messer. På CIFF kunne fx måles en stigning på 10%.
Fra direktør og kreativ direktør for CIFF, CIFF Raven, Kids og Showrooms Kristian Andersen lyder det:
”Ikke blot var vores messe udsolgt inden jul, men endnu vigtigere steg antallet af indkøbere fra England, Tyskland og Norge med mere end 30%. Med denne sæson kan vi virkelig sige, at vi har nået vores målsætning om at give København internationalt spotlight og skabe en globalt set relevant destination. Vores gode samarbejde med udstillerne samt vores styrkede forhold til de internationale indkøbere og presse, har givet pote. ”
LÆS OGSÅ:” Klar–parat–messestart”
Revolvers stifter og kreative direktør Christian Maibom, der ligeledes kan berette om et mærkbart øget besøgstal, fortæller:
“Revolver oplevede ud over en særdeles positiv stemning iblandt såvel udstillere som indkøbere, en signifikant stigning i antallet af indkøbere. Vi opfatter dette faktum som et af mange positive resultater af vores målrettede arbejde med at optimere og ikke mindst forny den Københavnske messescene. Men det mærkbart øgede besøgstal skyldes naturligvis også, at alle organisationer og messearrangører endeligt er blevet enige om at afvikle modeugen på de samme datoer.”
LÆS OGSÅ: “Messeupdate: Ligesom i gamle dage”