Kopenhagen Fur fornyer aftale om sælskind
I går underskrev Great Greenland og Kopenhagen Fur en samarbejdsaftale, der skal sikre en fortsat afsætning og markedsføring af grønlandske sælskind.Kopenhagen Fur er bedst kendt for sit udbud af minkskind, men de sidste tre år har sælen også været under hammeren ved husets fem årlige auktioner. Og det samarbejde fortsætter, fortæller Kasper Reinbacher, der er marketingchef for Kopenhagen Fur:
”Kopenhagen Fur skal sælge og markedsføre minimum 60.000 sælskind over de næste to år. Vi er glade for at have fået sælskind som en del af vores sortiment, for materialet er fantastisk og noget, som de fleste mennesker kan lide. Desuden vil vi som verdens største auktionshus for pels gerne hjælpe de grønlandske sælfangere med at afsætte deres skind, der er utrolig hårdt ramt af EU-forbuddet mod handel af sælskind. Og det er til trods for, at der blev gjort en undtagelse (red. Inuit-undtagelsen) for de grønlandske fangere, fordi deres sælskind er bæredygtige og et biprodukt, idet det indgår i Grønlands fødevareproduktion” forklarer han og fortsætter:
“Der er stadig mange – især udenlandske købere – der er i tvivl om lovligheden i handel med sælskind, men i Danmark er der ikke så stor berøringsangst og interessen er stigende, især blandt de unge designere såsom Freya Dalsjø, Mark Tan og Jesper Høvring,” siger Kasper Reinbacher og pointerer at Kopenhagen Fur især gerne vil være med til at bidrage til en postitiv kommunikationen omkring det grønlandske sælskind, dets potentiale og bæredygtighed.
Siden EU-forbuddet i 2009 har der været stor nedgang i afsætningen af sælskind – et faktum der har store konsekvenser for et samfund som Grønland, der i århunderede har haft fangst og jagt som sin primære levevej. Efter den første aftale blev indgået med Kopenhagen Fur tilbage i 2013 har Great Greenland oplevet en øget interesse for deres skind, og derfor er direktør Ditte Sorknæs også tilfreds med at samarbejdet fortsætter.
“Vi håber, at vores fortsatte samarbejde med Kopenhagen Fur vil bringe sælskind frem i lyset igen, og skærpe efterspørgslen. Kopenhagen Fur har en kontaktflade med både kunder og designere, der står uden sammenligning, og vi er derfor meget glade for, at auktionshuset igen viser os den tillid at indgå aftale med os,” siger hun.
LÆS OGSÅ: “Sælfangerkampagne bliver til EU-NGO”