Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Danske smykker hitter i international TV-serie

Smykkedesigner Josephine Bergsøe fortæller, hvordan hun fik job på successerien The Night Manager, og hvordan det det har øget interessen for hendes forretning.
Smykkedesigner Josephine Bergsøe fortæller, hvordan hun fik job på successerien The Night Manager, og hvordan det det har øget interessen for hendes forretning.

Selvom vi herhjemme kun er tre afsnit inde i The Night Manager, så skal vi blot skæve til USA og England, og det bliver tydeligt, at serien har fået en fænomenal modtagelse. Ikke kun transformationen fra John le Carrés bog til TV-skærmen, men også seriens æstetik og karakterenes garderober er blevet lovprist hos blandt andre amerikansk Vogue og Vanity Fair – i særdelshed Jed Marshalls, spillet af Elizabeth Debicki. Det er den danske kostumedesigner Signe Sejlund, der står bag looket, og flere danske designere har leveret outfits hertil, heriblandt Ole Yde og Elise Gug, og smykkedesigneren Josephine Bergsøe.

Et drømmeprojekt
Josephine Bergsøe har arbejdet sammen med Susanne Bier før, blandt andet på dogmefilmen Elsker dig for evigt og på Efter Brylluppet, lige som den danske instruktør også har båret smykkerne privat. Men det er første gang, at smykkedesigneren laver smykker specifikt til en af instruktørens film.

”Der er stor forskel på at lave ting til film og udlåne ting til film. Her har jeg fået udleveret et manuskript, og derefter har jeg så lavet smykkerne til karakteren Jed. Når man arbejder på den måde, skal man både sætte sig ind i det æstetiske univers og i karakterens facetter. Et eksempel kan være, at Jed har en prangende kæde med perler og diamanter på, men så gemmer der sig også et lille kranie af koral i en kæde inde bag ved. Det er de der subtile undertoner, der er med det at skabe den samlede karakter, og forståelse for karaterens dualitet.”

Og for Josephine Bergsøe har det været et drømmeprojekt, at få lov til at få frit spil med hendes smykker:

”Signe Sejlund er enormt dygtig til at kommunikere og visualisere hvad det er, der er brug for. Og det er en drøm, at få at vide, at ’the sky is the limit’, og at man bare skal slå sig løs.”

Den amerikanske interesse
Opmærksomheden efterfølgende har også været noget helt andet end Josephine Bergsøe har oplevet tidligere.

”Det er i hvert fald første gang jeg er blevet interviewet til The Daily Mail UK,” griner hun og fortsætter: ”Der har god respons især fra det amerikanske marked, som er enormt meget båret af celebrities og deres stil. Jeg har tidligere lavet smykker til både Halle Berry og Meryl Streep, men det er lang tid siden. Her kommer jeg med et aktuelt afsæt, som helt klart giver mine smykker et nyt løft. Og så er det fantastisk at kunne tage udgangspunkt i den kollektion som jeg har lavet til The Night Manager. Jeg kan helt sikkert mærke efterspørgslen, og at der bliver talt om mine smykker.”

Josephine Bergsøe er repræsenteret i USA af danske Ivory North Showroom, som har introduceret hende på det amerikanske marked, hvor smykkerne nu er at finde i en håndfuld eksklusive butikker i Los Angeles, så som Church Boutique, Kin Los Angeles, Voiage, Moondance og The Piece Collective.