Hvad vil der ske med herremodeugen?
Fashion Forum ser nærmere på de udfordringer som fremtidens herremodeuger står overfor – for hvad betyder det, at det tynder ud i brands på herrernes internationale showkalendere?Siden begyndelsen af 2016 har modeugesystemet som vi kender det, været til diskussion. Alle taler om, at der skal ske noget med den måde, hvorpå de traditionelle showuger ser ud, men der er endnu ikke sket nogle store systemiske skift.
En af årsagerne til diskussionen er opstået skyldes, at flere luksusbrands har meldt ud, at de slår visningen af herre- og damekollektioner sammen, under kvindernes modeuge. Det betyder, at især London og Milano mangler nogle af de helt store trækplastre til herrernes modeuge, heriblandt Burberry, Ermenegildo Zegna og Bottega Veneta. Ligeledes er der pt. tomt på de kreative tronstole hos flere mega-brands, hvilket afholder mærker som Calvin Klein og de klassiske briter fra Dunhill fra at deltage med herreshows.
Stopper det, mens legen er god?
Alt dette sker mærkeligt nok på et tidspunkt, hvor herrernes modeuger ellers for alvor har fået vind under vingerne. Tilbage i januar udvidede London Collections: Men kalenderen med en dag, blandt andet med Soulland på programmet. I den forbindelse sagde direktør og medejer af brandet, Jacob Kampp Berliner, til Fashion Forum, at London var det vigtigste sted for herremoden at være tilstede. Astrid Andersen stemte i det kor:
”Det øgede fokus på herremode er et resultat af mange års indsats for at fremme menswear, fordi det er et segment i stor vækst. Det er fantastisk at se, hvordan London Collections: Men nu virkelig trækker folk til,” lød det fra hende under samme modeuge.
Ike Rust er leder af den relativt nye designuddannelse MA Menswear på University of Westminster, og fra ham lød det, at herremode overgår kvindemode i vigtighed og udvikling:
”Herretøj har fået en renæssance og kvindetøj er i krise. Herremoden har fungeret udenfor moderadaren så længe, og er ikke stagneret på grund af markedsbetingelser som vi ser det med kvindemode,” sagde han tilbage i februar.
Men vil det fortsat være tilfældet? Hvis sammenlægningen af herre- og damekollektioner betyder at færre herrebrands vil holde show under de skemalagte herremodeuger, hvad vil der så ske med de mange års arbejde, det har krævet at oparbejde solide, internationale modeuger for herrebrands? For som det ser ud nu, så har alle brands, der i den kommende sæson har slået deres shows sammen, lagt visningen under damernes modeuge – Prada, Gucci, Versace og Armani tager en sidste herresæson med, men ellers har de også skrevet sig på listen og afholder integrerede shows fra februar 2017.
Fra fremvisning til forbruger
I New York er herremodeugen kun på sit andet leveår, og i oktober 2015 rykkede de deres officielle showkalender fra slut januar frem til start februar 2016, således at de lå tættere på den new yorkske womenswear-modeuge. Ifølge direktør for den amerikanske brancheforening og modeugearrangegør CFDA, Steven Kolb, så er det den vej, vi skal regne med, at udviklingen går.
”Der vil altid komme en tid, hvor ting ender, og nye tendenser opstår. Vi har set mange brands tilslutte sig kombinationen af et fælles herre- og dameshow. Det er jo op til det individuelle brand at bestemme, men jeg tror, at grunden til, at så mange går med på ideen, er fordi tiden er til det. Det giver bedst mening for dem. Og det betyder også, at de kan fokusere på andre aspekter af modeugen, som eksempelvis at være mere forbrugerorienteret,” siger han til Fashion Forum.
Københavns modeuge har altid haft fokus på både at vise menswear og womenswear sammen, så der er ingen grund til de store forandringer herhjemme. Man kan dog håbe, at de sammenlægninger, der sker i udlandet, på sigt vil betyde en mindre pakket modeugekalender, der giver luft til at flere internationale besøgende også finder tiden til at besøge København.