Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

Danske størrelser er svære at sælge i Italien

Skandinavisk mode er på de italienske indkøberes radar – bare ikke de italienske forbrugeres.
Skandinavisk mode er på de italienske indkøberes radar – bare ikke de italienske forbrugeres.

Wok Store er en italiensk konceptbutik placeret i Milanos boheme Navigli-kvarter. En butik med brands som Common Project, Gosha Rubchinskiy og Christophe Lemaire. Og butikkens store manager, Nicola Dell’Oro, er også en del af indkøbsholdet og han er meget begejstret for dansk mode. Da vi møder ham på White-messen er han iklædt t-shirt fra Wood Wood og bukser fra Han Kjøbenhavn. Hans kollega Catherine Viriya er særligt vild med Nosomnia og Henrik Vibskov, og begge har planer om at besøge København i august under modeugen. Og alligevel står de danske herrebrands ikke øverst på indkøbslisten.

”Det er en meget lille skare af vores kunder, som sætter pris på det skandinaviske design. En del af grunden skal findes i tilpasningen af tøjet – skandinaviske mænd er større end de italienske, og derfor passer tøjet dem ikke særlig godt,” fortæller Nicola Dell’Oro.

Rune Park er indkøber hos Henrik Vibskov og har i mange år været fast inventar under den parisiske modeuge. Denne gang er han også i Milano for første gang, og omvendt de italienske indkøbere, har han set flere brands, som kunne have potentiale i Vibskov-butikken i København.

“Jeg er overordnet positiv overrasket over White. Det, der karakteriserer de italienske nichebrands er, foruden deres historiske passion for mode og kvalitetsstemplet ‘Made in Italy’, deres stolthed i håndværket og at mode tager tid. Her finder man flere pieces, der er uden sæson og i begrænset antal, hvilket er godt, da det betyder de har en længere levetid. Jeg har fundet adskillige mærker, der kunne være interessante for vores butik,” fortæller han.