CIFF KIDS fastholder sit høje niveau
Udstillerne i Forum melder om købelystne kunder og travle dage. Selvom der kunne være flere internationale kunder er reaktionerne overvældende positive.Når man efter besøg på CIFF og Revolver entrerer CIFF Kids, der som vanligt har Forum som venue, får man let oplevelsen af, at der er mennesketomt. Det er mindre hektisk, folk slentrer og tager sig tid. Men kvantitet gør ikke en messe, og det er oprigtigt tilfredse brands, vi møder på messens sidste åbningsdag.
”Jeg har slet ikke tid til at gå rundt og netværke med kollegaerne”
Soft Gallery plejer at være en del af messen, og denne sæson er ingen undtagelse. Jack Ponsaing, brandets nye Head of Sales, har ikke været på CIFF Kids i mange år, og han er meget begejstret over, hvordan messen har rykket sig.
”Det er en virkelig god messe. Vi har alle haft super travlt – både med eksisterende kunder, men også nye. Det er mest Skandinavien vi får dækket i København, men vi har da også haft besøg af indkøbere fra Schweiz, Østrig, Tyskland og Holland.”
Og udlandet betyder noget, når messen skal evalueres. Jack fortsætter ”Playtime er stadig den bedste messe for os, når vi kigger på internationale indkøbere. Men Playtime haltede lidt i år, på grund af terror og VM (påvirkede hotelsituationen, red.), så det ville have været rart, at flere internationale gæster brugte København til indkøb. Når det er sagt, så er der rigtig godt her. Jeg har slet ikke tid til at gå rundt og netværke med kollegaerne, som jeg ellers havde planer om.”
Ordrer i bøgerne og international presse
Wawa præsenterer deres blot anden kollektion, og det er første gang ,de er på CIFF Kids. Derfor har brandet på forhånd haft svært ved at vide, hvad de præcis skulle forvente at få med hjem fra messen, siger medejer Johanna Topooco. Men efter to dage på messen, er hun dog ikke i tvivl om, at det var det rette valg at tage på CIFF Kids.
”Vi har ikke haft så mange sikre møder i kalenderen, men det er helt vildt, så mange, der er droppet forbi. Vi har fået ordrer, vi ikke havde regnet med, og det er især udenlandske ordrer, hvilket jeg er rigtig tilfreds med. Vi har fået hul igennem til indkøbere fra både Holland, Tyskland og Italien, men også fjernmarkeder som Hong Kong og Australien”.
Hun fortsætter entusiastisk: ”Vores onsdag gik så godt, at jeg var bange for at torsdag ville blive skuffende – at det var en enlig svale. Men torsdag endte med at være samme positive oplevelse.” En af de ting Johanna fremhæver ved messen er det PR-arbejde, der er gjort. ”Vi har haft besøg af både Milk og Vogue Bambini, og det kan vi takke CIFF for, det ved jeg. De har været gode til at pushe os, og som et nyt brand, er det præcis, hvad vi har brug for”.
Hos MP Danmark deler salgskonsulent Pia Lyngsø samme glæde over messen, som ovenfor. Det er især antallet af besøgende hun hæfter sig ved, ligesom hun fremhæver, at der på messen bliver lagt ordrer og ikke kun kigget.
”Vi har både fået serviceret vores eksisterende kunder og fået nye kunder om bord, så det er rigtig positivt.” Og selvom tommeltotten vender opad, når hun skal evaluere messen, fremhæver Pia Lyngsø – ligesom Jack Ponsaing – at CIFF Kids forhåbentlig kan blive endnu dygtigere til at tiltrække internationale kunder.
Optimisme overskygger udfordringer
Noa Noa Miniature er tilbage på CIFF Kids efter at have været fraværende et par sæsoner. Brandet, som ellers kun har lavet tøj til piger, har nemlig noget helt nyt at vise frem. Derfor var tiden moden til at vende tilbage til messen.
”Det er første gang, at vi har drengetøjet med, og det har fået sindssygt god respons. Faktisk har samtlige af vores eksisterende kunder købt ind på drengelinjen, og det er især dejligt, da vi faktisk har valgt at lancere drengetøj på deres opfordring ” siger Lisbeth Henriksen, som er sælger på det danske marked. Hun fortæller, at det har været en god disposition at vende tilbage til CIFF Kids.
”Vi har haft en forrygende messe. Vi har selvfølgelig lavet en del aftaler på forhånd, men vi har også fået en del nye kunder i løbet af messen. Det giver rigtig meget mening for os at være på messe, da det giver mange af vores kunder mulighed for at bruge deres tid bedst muligt,” siger Lisbeth Henriksen.
Hun fortæller, at der generelt har været en god stemning både blandt udstillere og indkøbere, men er også realistisk i sit syn på det danske marked.
”Detailleddet har det stadig hårdt, men når det er sagt, har det været positivt at se, at der kommer spændende nye butikker til. Jeg synes, man fornemmer mere optimisme derude,” slutter Lisbeth Henriksen.