The Jewellery Room kan åbne mange døre
Der er travlhed i disse timer i Nikolaj Kirke, hvor smykkemessen The Jewellery Room huser rundt regnet 25 danske og internationale brands.Søstrene bag den veletablerede platform, Charlotte Møbjerg Ansel-Henry og Pernille Møbjerg Knudsen, er glade for det store fremmøde og især opmærksomheden fra udlandet.
”Både dansk og international presse samt internationale indkøbere er mødt talstærkt op. En stor del af vores forarbejde har været at kuratere de rigtige brands, og sørge for, at de relevante mennesker kommer. Vi skal ikke være en stor handelsmesse, men snarere skabe en platform hvor folk mødes. Det er også derfor, at man møder mange af designerne bag brandsene her, fremfor sælgere. Vi kan gøre det på den her måde, fordi vi har så meget dansk talent i smykkebranchen,” siger Pernille Møbjerg-Knudsen.
Og det er en vigtig faktor for flere brands, at de kan møde pressen på The Jewellery Room. Josephine Bergsøe lavede smykkerne til Susanne Biers The Night Manager, og har det været et vildt halvt år, siden serien rullede over sendefladen.
”Jeg har altid lavet smykker til film, men aldrig har opmærksomheden været så stor, som efter The Night Manager – især fra udlandet, og det er derfor jeg er her i dag – for at skabe kontakt til flere af de internationale medier, der er her. Jeg møder forhandlere i Danmark, som jeg vælger med omhu, og så har jeg et agentur til at repræsentere mig uden for Danmark. Jeg er her ikke for at sælge, jeg har ikke engang en ordrebog med, men jeg kommer for netværket og at tale med pressen.”
Ejer og designer af Carré Jewellery, Shiri Rosenzweig, er her ligeledes for at møde de rette kontakter.
”Vi har en lille smule wholesale, men vores hovedfokus ligger på egne butikker. Der kan vi køre vores egen stil og sikre, at det er et helhedsbillede af Carré. Derfor bruger vi primært The Jewellery Room til at møde pressen og bloggere. Vi fokuserer på Norden og Tyskland lige nu, og på at få etableret vores egne butikker. ”
Også hos Sif Jakobs, der for nyligt vandt kategorien ’Brand to Watch’ til UK Jewellery Awards i London, er det essentielt at være på The Jewellery Room i København.
”The Jewellery Room er rigtig vigtig for os. Det er her vi møder den internationale presse og det er en god mulighed for at udvide vores netværk. Vi prioriterer de europæiske markeder lige nu, og på nuværende tidspunkt er vi i 19 lande. Vi er på messer i alle de lande, vi sælger til, så det har været en travl sommer. Vi bruger både messerne til at aftale møder med indkøbere, men meget af arbejdet foregår også før og efter messerne.”
Hos Dulong Fine Jewellery er standen et udstillingsvindue og ordrene bliver klaret i showrooms eller hos forhandlere.
”The Jewellery Room bliver stærkere for hver sæson og er efterhånden en etableret del af modeugen. De har været med til at gøre smykker legitimt i modebranchen. Vores forventninger i dag er, at vi får sat ansigt på stylister og moderedaktører, og at øge kendskabsgraden til vores smykker,” fortæller Helene Basse, Head of Marketing hos Dulong Fine Jewellery.