Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Luksusbrands indtager København – på godt og ondt

Købmagergade og Amagertorv kan efterhånden konkurrere med de internationale prominente shoppegader. Men hvilke konsekvenser har det for de danske modebutikker?
Købmagergade og Amagertorv kan efterhånden konkurrere med de internationale prominente shoppegader. Men hvilke konsekvenser har det for de danske modebutikker?

Tidligere skulle man rejse til de større europæiske storbyer for at købe sig til luksusvarer, og på Københavns Strøg kunne man primært finde danske brands og besøge niche- og specialbutikker.

”Nørgaard-butikken, som jo har ligget her i mange år, har oplevet en udskiftning i forhold til, hvilke butikker, der omgiver os. Der har tidligere ligget en pibebutik og en fyldepenbutik, og nu er den slags specialbutikker rykket ud af byen,” siger Mads Nørgaard om udviklingen.

Ind er i stedet kommet nogle af verdens største brands, og København mangler efterhånden kun Chanel for at have en fuldent butiksportefølje inden for luksus. Hermès flytter i større lokaler på Højbro Plads, Victoria’s Secret er netop åbnet, Sephora åbner i den i snart istandsatte Postgaarden på Købmagergade, Illum huser nu Saint Laurent, Valentino og snart åbner Prada på hjørnet over for Louis Vuitton.

København er godt på vej til at blive en af Skandinaviens bedste shoppingdestinationer, mener Maria Auchenberg, sekretariatsleder hos KBH K – Commerce & Culture. Og til spørgsmålet om, hvilken effekt de mange internationale butiksåbninger har på hovedstadens image, svarer hun:

”Den udvikling som Indre By har gennemgået, de sidste par år, er med til at løfte København, og det tiltrækker både turister og danskere fra hele landet.”

Dog er der også udfordringer forbundet med indtoget af de udenlandske virksomheder, set fra brancheorganisationens side.

”Vi savner et bedre sammenhold mellem de erhvervsdrivende i byen på tværs af brancher. Vi har siden 1972 arbejdet for at samle dem om fælles interesser og udfordringer. Men det kan være svært at overbevise et hovedkontor i Paris om fordele ved den danske foreningstanke,” siger Maria Auchenberg, og fortsætter:

“I KBH K håber vi, at der fortsat vil være plads til nicheforretningerne, som desværre kan have svært ved at følge med økonomisk. Vi ønsker en levende by, som kan byde på oplevelser, som man ikke kan finde andre steder – og netop det er nicheforretningerne med til at skabe.”

De eksisterende butikker presses
Der er ingen tvivl om, at et Indre By med et alsidigt udvalg af internationale og lokale butikker, skal tjene alles bedste. Men som dansk brand, placeret blandt store modehuse, kan man blive mast af de økonomiske muskler, som de nye naboer spiller med. I takt med at flere flagskibs-butikker rykker ind, presser det nemlig de eksisterende butikker, påpeger Mads Nørgaard:

”De store brands, der har åbent og åbner flagship-butik på Strøget, er ikke afhængige af deres salg i samme grad som mange andre butikker. De er til en hvis grad betalt af et marketingbudget, hvorimod vi skal sælge mange varer for at overleve på adressen. Det giver en skæv konkurrence og medvirker til, at huslejen stiger,” siger han og fortsætter:

”Men at flere turister besøger byen – og shopper i byen – kan vi mærke hos os. Det smitter af på en butik som vores, at København er velbesøgt.”

Ivan Grundahl er en anden ikonisk københavnerbutik, der har haft placering i Indre By i årevis, og ejer Oliver Grundahl fortæller, at den nysgerrighed oplever de også – dog i mindre grad:

”De store flokke af turister besøger ikke vores butik. Men vi oplever en lille stigning i antallet af unge, velhavende asiatere på 19-22 år, som er interesseret i high end fashion. Men overordnet set er vi ikke så påvirket af udviklingen og den turisme, det har medført.”

Den positive effekt smitter af
Et af de danske brands som er relativt nye på Strøget, er Samsøe & Samsøe. Her kan de virkelig mærke, at turisterne indtager gadebilledet og prøverummene.

”Størstedelen af vores kunder på Strøget er engelsktalende. Selvom vi kun har ligget her i to år, kan vi mærke en positiv udvikling på trafikken og omsætningen i kraft af turismen, og at området, vi ligger i, bliver mere og mere attraktivt. Samtidig har en øget trafik af turister en positiv effekt på kendskabsgraden uden for Danmark,” siger Retail Manager hos Samsøe & Samsøe, Nikolaj Munkholm Lassen.

Hos JACK & JONES byder man også forandringen velkommen, da man er glade for den ekstra trafik, som større brands genererer på Strøget.

”For JACK & JONES er det kun positivt, at der kommer flere brands, også luksussegmentet, på Strøget. Det giver noget forskellighed og er mere inspirerende. Der er rigtig fint, at forbrugeren finder inspiration andre steder – men det er mit indtryk, at de stadig er loyale og handler i deres foretrukne butikker,” siger retaildirektør hos Jack & Jones, Peter Kristiansen.

Og det er egentlig ikke fordi hverken Mads Nørgaard eller Oliver Grundahl er uenige i de betragtninger. Dog påpeger begge, at Indre Bys internationalisering sker på bekostning af den lokale charme.

”Det er en rigtig god udvikling for byen, at der kommer smukke butikker hertil. Det er da dødfedt, at der åbner en Prada, for eksempel. Men butikkerne ligner dem i alle andre storbyer, og det er lidt ærgerligt, for jeg kan godt lide forskellighed,” siger Mads Nørgaard. Et kor Oliver Grundahl istemmer:

”Grundlæggende er det enormt kedeligt med globalisering, når København begynder at ligne alle andre. Men samtidig er det positivt, at vi er ved at være en ”rigtig” storby.”