Dossier vil nytænke magasingenren
Første nummer af herremagasinet udkommer i dag. Visionen er at udfordre magasinbranchens eksisterende format, fortæller chefredaktør, Kasper Steenbach.Når Dossier lander på hylderne i dag, er det som en hybrid mellem en avis og et magasin. I det første nummer kan læseren blandt andet møde Michael Laudrup, Tue Mantoni, Nikolaj Coster-Waldau, The Minds of 99, Bjarke Ingels og Marcus Knuth.
Tidligere chefredaktør på Euroman, Kasper Steenbach, sidder på chefredaktørposten. Resten af redaktionen består af moderedaktør, Mads Emil Grove Møller, der før har været moderedaktør på Cover Man, samt Art Director, Michael Nygaard, der også er Art Director på ELLLE og ELLE Decoration, og Ditlev Fejerskov, som er redaktør for Dossiers sociale medier.
Dossier, der udgives af ELLE Danmark, er gratis og foruden at blive udgivet sammen med ELLE-magasinet, vil bladet være tilgængeligt i Københavns Lufthavn. Fire udgivelser i 2017 er allerede planlagt som følge af, at magasinet er blevet positivt modtaget blandt annoncørerne.
Fashion Forum har spurgt Kasper Steenbach om, hvad gratismagasinet kan og hvordan Dossier vil finde sin plads på et udfordret marked.
Hvad er Dossiers eksistensberettigelse på et presset magasinmarked?
Vi har sat os for at lave et magasin, som ikke findes i forvejen på det danske marked. Det handler helt konkret om vores fysiske format, som er en blanding af avis og magasin, og det handler om måden, vi skriver og fotograferer på. Vi plejer at sige, at vi gerne vil lave en slags TED Talks på tryk, hvilket vil sige, at vi interviewer mænd om noget, de ved særligt meget om eller føler særligt stærkt for. Den meget vinklede, afrundede stil giver kortere og mere kontante historier og dermed også plads til mange varer på hylderne. Og det tilbud mangler på det danske marked, hvor magasiner og avisernes weekendsektioner stadig dyrker det traditionelle, ofte meget lange coverinterview – tit fortalt som livshistorie.
Min personlige erfaring er, at jeg ni ud af ti gange ikke når igennem sådan et interview, enten fordi hovedpersonen er for uinteressant, eller fordi journalisten vil have det hele med og glemmer at finde og udfolde det mest interessante. Vi har også sat os for at fotografere i reportagestil, da meget, især modefotografi, efter vores mening bliver for poserende og fremmedgørende for beskueren. Vi fotograferer virkelige mænd, der laver virkelige ting i deres virkelige miljøer. Det, tror vi på, gør moden mere imødekommende for flere.
Hvad er det gratismagasinet kan som format?
Det kan komme ud til læserne. Vores distributionsmodel er, at vi, udover at udkomme med ELLE, sælger oplag til bl.a. Københavns Lufthavne, som giver Dossier videre til en udvalgt skare. Den aftale er vi virkelig glade for, for den målgruppe, vi gerne vil appellere til, den stil-, karriere- og kulturinteresserede mand, befinder sig ofte i lufthavnen, og det er der, han sænker skuldrene og læser. Vi vil gerne ud til folk, og vi tror ikke på løssalg i det her lille sprogområde.
Flere herremagasiner er i tidernes løb lukket – Cover Man, Arena, M!, Fokus, Mand. Hvordan vil I gå til markedet for herremagasiner?
Jeg har været på Euroman i sammenlagt over syv år af min karriere, og jeg har været der, mens stort set alle af de titler, du nævner, er blevet lanceret og lukket igen. Det har der været forskellige grunde til. Nogle har forsøgt for meget at blive et nyt Euroman, men den vej går vi ikke. Vi er noget andet end Euroman. Jeg synes, at vi har et originalt redaktionelt koncept og en godt udtænkt og udført forretningsplan. En stor del af grunden til, at vi overhovedet er udkommet, er, at en hel del annoncører har henvendt sig, fordi de efterspurgte mere konkurrence på herremagasinmarkedet, og det er jo en god start. Min drivkraft er i øvrigt netop at nytænke magasingenren herhjemme. Det er dér min fokus er og ikke på konkurrencesituationen, som mange andre har travlt med, og jeg ønsker Euromans redaktion alt det bedste med deres måde at gøre tingene på.