Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Skab synergi med din SoMe strategi

Til tirsdagens DAFI Tuesday guidede David Ledstrup fra bureauet Marvelous deltagerne igennem medielandskabet 2016.
Til tirsdagens DAFI Tuesday guidede David Ledstrup fra bureauet Marvelous deltagerne igennem medielandskabet 2016.

Når David Ledstrup, der er Head of Social hos bureauet Marvelous, beskriver det sociale medielandskab anno 2016, taler han om tre sfærer – de enkelte medier rykker sig mellem den sociale sfære, den professionelle sfære og interessesfæren. På grund af mediernes hastige forandring, lægger han ikke længere strategier for kun ét medie.

“Modsat tidligere arbejder jeg med strategier på tværs af de mange sociale medier og andre kommunikationskanaler,” forklarer David Ledstrup og anbefaler, at vi zoomer ud og kigger på det overordnede sociale mediebillede.

Scor point på udebane fremfor på hjemmebane
Når det kommer til at lægge en samlet strategi for de sociale medier, handler det, ifølge David Ledstrup, mindre om, hvilke og hvor mange medier, man befinder sig på som virksomhed, og mere om kvalitetsindhold.

”Indholdet af det, som vi kommunikerer ud, skal ikke længere kun handle om at købe produktet, men i højere grad om, hvad man som brand kan gøre for andre og for verden,” fortæller han og tilføjer, at der lige nu er en tendens til at hæve sig over sit eget brand.

”Der findes rigtig mange eksempler på, at brands hæver sig over sig selv med hjælpsomme løsninger. For eksempel har H&M indført ”garment collecting initiative”, hvor brandet tager imod brugt tøj. Det virker på brugerne, og det er den type af indhold, som bliver delt på de sociale medier i øjeblikket.”

David Ledstrup fastslår, at det er langt mere hensigtsmæssigt at bruge penge og ressourcer på godt indhold frem for at få det langt ud. Kvalitetsindhold spreder sig selv på tværs af de forskellige medier, forklarer han. Præmissen for succes på de sociale medier i dag er, at indholdet bliver delt.

Her skelner David Ledstrup mellem en hjemmebane og en udebane. På hjemmebanen, der bl.a. inkluderer egen hjemmeside og eget nyhedsbrev, kan virksomheder og brands lægge strategier for, hvordan de ønsker at styre og måle, mens de på udebane kan lægge strategier for, hvordan de får andre til at tale om sig.

”Det spændende sker på udebane. At få andre til at tale om sig er og har altid været den bedste form for kommunikation, det virker meget mere ægte, hvis andre siger, at vi er cool frem for, at vi selv siger det” forklarer han og nævner som eksempel Prada, der åbnede butik ude på ødemarken i Texas, bare for at få folk til at tale om dem.

”I er selvfølgelig ikke Prada, men der skal ikke så meget til for at få folk til at tale om sig, hvis man blot tænker lidt ud over sin normale kommunikation,” lyder det afslutningsvis fra David Ledstrup.