Black Friday splitter den danske modebranche
Fashion Forum har foretaget en rundspørge, der viser, at udsalgsfænomenet i den grad deler vandene herhjemme.Black Friday nærmer sig, og prognoser peger på, at den i år slår omsætningsrekord i Danmark. I udlandet fylder Black Friday mere og mere og er et udsalgsfænomen, der for mange amerikanske retailers vedkommende er eskaleret til at vare både hele weekend og op til uger. Amazon, der er en af de helt store spillere i forbindelse med Black Friday, startede deres udsalgsperiode allerede d. 14. november, og udsalget bliver det største i Amazons historie.
Flere danske modevirksomheder har tidligere udtrykt frustration over den stigende udslagstendens. Så hvordan forholder branchen sig til Black Friday, der i høj grad har vundet indpas herhjemme? For at blive klogere på de danske tendenser, har Fashion Forum interviewet en lang række brands, butikker og webshops fra begge sider af Storebælt. Den overordnede konklusion er, at udsalgsfænomenet deler vandene: Nogle er begejstret for konceptet og omfavner Black Friday. Næsten lige så mange er imod og tager ikke del i udsalget, mens en stor del er tvivlende eller føler sig tvunget til at hoppe med på bølgen.
Dårlig timing gør udsalget upopulært i branchen
Et brand, som ikke sætter sine varer ned den 25. november er NN07. Marketingskoordinator, Andreas Herring mener, at Black Friday – ligesom mid season sale – hverken gavner forbrugerne eller branchen. Det underminimerer produkterne, at man kan købe dem på udsalg i tide og utide, forklarer han til Fashion Forum.
CEO hos Masai, Sune Bjerregaard, istemmer.
”Vi vil helst være fri for fænomenet og har et klart standpunkt om ikke at sætte varerne ned. Masai holder udsalg to gange om året – resten af tiden har vi faste priser. På den måde ved vores kunder, at de kan købe lige præcis den dag de vil, uden at risikere at varen bliver nedsat dagen efter,” forklarer han.
Ifølge Dansk Erhvervs prognoser står den kommende julesæson til at blive en smule bedre end sidste år, og danskerne vil angiveligt bruge 8,3 milliarder kroner på blandt andet gaver, tøj og mad. Hvorvidt en udsalgsbølge bestående af først mid season sale og dernæst Black Friday vil skubbe til prognosen og udligne danskernes forbrug er svært at spå om.
Ikke desto mindre påpeger flere brands, at prisnedsættelser ikke er en god strategi midt på sæsonen og i tiden lige op til jul. Anne Buje, der er butiksansvarlig for dameafdelingen i butikken, Støy, mener, at det netop er i månederne op til jul, at der sættes skub i salget.
”Derfor giver det ikke mening at sætte det hele ned allerede til Black Friday. Vi mener, at det ødelægger salget,” uddyber Anne Buje og tilføjer, at butikken ikke holder udsalg den 25. november, og at hele udsalgsbølgen har taget en forkert drejning i branchen og sker på uhensigtsmæssige tidspunkter.
Den gode eller onde udsalgsspiral?
Der er også dem, der er positive over for udsalgskonceptet. Noa Noa fortæller til Fashion Forum, at brandet har afholdt Black Friday de sidste fire år, og i år holder de udsalg fredag den 25. november samt hele weekenden ud både online og i de fysiske butikker.
Hos YouHeShe er man heller ikke modstander af det amerikanske udsalgsfænomen, der betragtes som en selvfølgelighed og er regnet ind i ’årshjulet’, beretter marketingschef, Christina Buus.
”Vi tror på, at fænomenet er kommet for at blive, og det er helt essentielt for os at være med i front i forhold til tendenser som disse. Ydermere spiller det økonomiske aspekt selvfølgelig også en stor rolle – det giver os et godt boost inden julemåneden, som er utrolig vigtig for os,” uddyber hun.
Og så er der alle nuancerne mellem modpolerne. Butikken Dr. Adams sætter en lille varegruppe ned til både mænd og kvinder i anledning af udsalgsdagen. Dog er holdningen, at butikken helst ikke skal være en del af konceptet, men det er med at hive folk, der alligevel er ude og shoppe, ind i butikken, forklarer butikkens ejer, Jakob Larsen.
”Til Black Friday sælger vi varer med rabat, som vi gerne vil af med, men sidste år købte folk også andet, end det, der var sat ned, og vi fik solgt en masse varer alligevel,” tilføjer han.
DAY Birger et Mikkelsen afholder også Black Friday, men ifølge medejer og CEO, Peter Henriksen, forsøger man at gøre det til et event, der ikke kun er prisdrevet.
”Vi skal skabe oplevelser i vores forretninger meget mere end tidligere – i dag kommer kunderne ikke kun for at købe et produkt. Og derfor er det nærliggende at gøre Black Friday til en oplevelse, og det skal retailere gøre sig umage med,” uddyber Peter Henriksen og fortsætter:
”Desværre er Black Friday blevet endnu en udsalgsting, fordi vores kultur i branchen efterhånden beror på kontinuerlig udsalg. Forbrugeren benytter sig af, at der er udsalg hele tiden, og som brand føler man sig tvunget til at hoppe med på bølgen. Det er en ond spiral.”
Fashion Forum sætter resten af november fokus på Black Friday, og hvordan den danske modebranche forholder sig hertil. Hvis du vil dele hvordan den stigende udsalgstendens berører jeres virksomhed, så lad os endelig vide.