Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Adidas-sko kan nedbrydes på 36 timer

En sko lavet af ”Biosteel” er Adidas’ seneste lancering, der sætter nye standarder for naturlige materialer til sko.
En sko lavet af ”Biosteel” er Adidas’ seneste lancering, der sætter nye standarder for naturlige materialer til sko.

Under Biofabricate-konferencen i New York i sidste uge offentliggjorde Adidas en prototype af en performance-sko, der kan nedbrydes naturligt på 36 timer – i vand med den rigtige koncentration af et enzym, vel at mærke. Skoen er blevet til i samarbejde med det tyske biotekselskab, AMSilk, og markerer en milepæl inden for materialeudvikling.

Skoen er fremstillet af det såkaldte ”Biosteel” – tynde, 100% biologisk nedbrydelige tekstilfibre, der er udledt af de samme proteiner, som edderkopper bruger til at gøre deres spind stærkere. Biosteel-fibrene er 15% lettere end deres konventionelle, syntetiske alternativer, og ifølge Adidas har det potentiale til at være det stærkeste, naturlige materiale til rådighed, skriver Ecouterre. Materialets andre fordele er åndbarhed, beskyttelse mod bakterievækst og dets evne til at lede fugt. Derudover er skoen vegansk.

Det unikke ved den nye sko fra Adidas er, at den er nedbrydelig. Lægges skoen i vand med en tilstrækkelig høj koncentration af det enzym, der kan spalte proteinet, nedbrydes de inden for 36 timer. Uden enzymet i vandet sker processen ikke – skoene forsvinder altså ikke i regnvejr –  og nedbrydelsesprocessen er 100% naturlig. Det skriver Gizmodo.com.

Sko er den beklædningsdel, der er udsat for mest slitage, og det udfordrer holdbarheden, og yderligere genbrugsmulighederne, når skoen er slidt ned. En nedbrydelig sko er Adidas’ forsøg på at imødekomme, at sko ikke belaster miljøet.

“I et år med banebrydende nyskabelser fra Adidas’ side er annonceringen af ​​vores partnerskab med AMSilk-og afsløringen af ​​Adidas Futurecraft Biofabric-skoen endnu en indsats i vores engagement for at redefinere sportsbranchen,” siger vicepræsident for strategiudvikling hos Adidas, James Carnes, og tilføjer, at lanceringen kan hjælpe Adidas med at bevæge sig ind i ny en æra inden for bæredygtig innovation.

”Konceptet repræsenterer premium innovation, og ved at anvende Biosteel-fibre i vores produkter har vi opnået et uovertruffet niveau inden for bæredygtighed. Vi bevæger os fra niveauet ”closed loop” til et ”uendeligt loop” – eller lige frem til et niveau uden loops,” siger James Carnes til Ecouterre.

Adidas har endnu ikke offentliggjort, hvorvidt de vil sætte skoen i produktion. Det afhænger af, hvor dyrt det er at producere Biosteel-fibre, og derved hvad salgsprisen vil ende på. Men Adidas har planer om at udforske mulighederne ved brug af Biosteel-materialet i andre performance-produkter og i større skala.