Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Smartwatches er på retur

Forbrugerne har ikke taget teknologien til sig, og store firmaer holder derfor igen med at lancere nye designs.
Forbrugerne har ikke taget teknologien til sig, og store firmaer holder derfor igen med at lancere nye designs.

Wearable devices har ikke opnået lige så stor tilslutning som først forventet. Forbrugerne har ikke taget teknologien til sig, og årsagen er, at forbrugerne hverken finder dem særligt brugbare eller simpelthen fordi produkterne går i stykker. Det viser nye tal fra Garner Inc., et af verdens førende konsulentvirksomheder inden for informationsteknologi.

En af de virksomheder, der især oplever denne udvikling – eller mangel på samme – er Lenovo-ejede Motorola. De har netop offentliggjort, at de ikke vil udgive et nyt smartwatch lige foreløbig – heller ikke ved lanceringen af Android Wear 2.0, som er sat til begyndelse af 2017, som det ellers var meningen.

Selvom Motorola står bag uret Moto 360, som var et af de allerførste smartwatches og anses for at være et af de mest populære og bedste Android-ure på markedet, er producenten nu kritisk overfor produktkategorien.

Udviklingsdirektør hos Motorola, Shakil Barkat, siger til The Verge, at de ikke oplever en stor nok efterspørgsel på markedet til, at de vil lancere et nyt smartwatch. Det har ikke en bred nok appel, mener ham. Men hvorvidt de vender tilbage til produktkategorien, når den har opnået større udbredelse, er endnu uvis.

Computerworld skrev tilbage i februar 2015, hvordan smartwatches havde potentiale til at blive en døgnflue, fordi produkterne ikke kan noget, som andre enheder ikke kan. Samtidig påpeger de, at producenterne ikke har formået at komme med en overbevisende grund til forbrugerne om, hvorfor de skal spendere flere tusind kroner på et produkt, der halter bagefter på både batteri, interface og anvendelsesmuligheder.

Ser man på udviklingen hos Motorola og Computerworlds’ betragtninger om produktkategorien, peger det i retning af, at smartwatches er på retur – måske ikke permanent, men i hvert fald for en periode.