OH DAWN rider på international bølge
Det københavnske brand har vokseværk og er klar til at prøve kræfter med det amerikanske marked, ligesom de åbner butikker i Portugal, fortæller medstifter, Mathias Rosendal.Siden OH DAWN-drengene startede med at lave t-shirts i en kælder på Vesterbro for seks år siden, har virksomheden stødt udvidet sine forretninger. Lige nu sælges brandet i 100 butikker fordelt på 12 lande verden over, og sidste år kastede de sig over eget detailled med butikslokale i Pilestræde. Og grundet en opadgående vækstkurve, er detaileventyret ikke ovre endnu. Dette forår åbner OH DAWN hele to butikker lidt nord for Lissabon, i kystbyerne Peniche og Ericeira i Portugal, som fra en tidlig start har været et stærkt marked.
“Udover at vi producerer alt vores tøj i Portugal og derfor ofte er dernede, så passer den kystnære livsstil rigtig godt til vores brand. Det er i høj grad sammensætningen af det segment i Portugal, som skaber grundlaget for os, og vi forsøger så vidt muligt at være relevante og i øjenhøjde med vores målgruppe. Priser er altid en udfordring på tværs af markeder og regioner, og vi tackler det ved at udbyde kollektioner, som spænder bredt prismæssigt,” forklarer medstifter, Mathias Rosendal.
Og selvom den økonomiske situation i Sydeuropa har været ustabil i en årrække, så har OH DAWN nogle af deres bedst betalende og mest stabile kunder dernede.
”Vi har fra start af handlet med up-front betaling på alle nye kunder, og det har aldrig været et problem. Vi arbejder ud fra den overbevisning, at det kræver forpligtelse fra alle involverede parter i salget af vores produkter. Til gengæld leverer vi en høj service og fleksibilitet til vores kunder og hjælper dem i så høj grad som muligt,” siger Mathias Rosendal om brandets tilgang til nye samarbejder.
Samtidig med indsatsen i Sydeuropa, sætter OH DAWN også alle sejl ind på det amerikanske marked, mere specifikt Californien. De har for nyligt overstået Agenda-messen i L.A. sammen med deres amerikanske partner, og det har været en ambition i flere år at få taget hul på den amerikanske vestkyst.
”Vi har altid været enormt inspireret af livsstilen derovre, hvilket også skinner igennem i vores design. Vi er ikke et surf-brand, og vi skal sælges i modebutikker, men vores rødder er i surfing kombineret med det skandinaviske islæt. Vi har netop udstillet vores AW17 kollektion, og det er gået over al forventning. Vi fik 15 kunder med ordrer på første dag og målet er 35 kunder i USA når vi stopper denne første indsalgsperiode,” siger Mathias Rosendal om det arbejde, der ligger forud for OH DAWN i 2017.