Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Organic Basics er godt i gang med at gentage successen

Den danske crowdfunding-succes udvider porteføljen med undertøj til kvinder, og tester i det små det amerikanske marked af, fortæller medstifter Christoffer Immanuel.
Den danske crowdfunding-succes udvider porteføljen med undertøj til kvinder, og tester i det små det amerikanske marked af, fortæller medstifter Christoffer Immanuel.

Siden Organic Basics for første gang så dagens lys i maj 2015, er den aarhusianske virksomhed kommet godt ud over stepperne. Det skyldes ikke mindst, at brandet fra start af fik en overvældende stor opbakning fra sin mandlige målgruppe, der godt kunne se ideen i at abonnere på økologisk kvalitetsundertøj. Via en crowdfunding-kampagne på Kickstarter indsamlede Organic Basics nemlig over en million kroner.

Nu er de fire iværksættere klar på at gøre det hele én gang til. Organic Basics har nemlig lanceret endnu en Silvertech-undertøjslinje, denne gang til kvinder, og lige som sit mandlige modstykke, skal produktionen finansieres på Kickstarter. Ambitionen er at indsamle $35.000. Med 29 dage tilbage, er der allerede indsamlet over de $30.000.

”Vi kan allerede nu se en langt større interesse i vores kvindeundertøj, end vi kunne, da vi lancerede vores undertøj til mænd. Vi har fra starten bevidst skabt et unisex-brand, som kan appellere til mænd og kvinder i både univers og værdi,” fortæller medstifter og Head of Product, Christoffer Immanuel.

Samme koncept – nyt segment
Men selvom Organic Basics er et unisex-brand og én gang har knækket koden til herreundertøj, har der været behov for mindre justeringer, for at overføre konceptet til det kvindelige segment:

”Det har blandt andet krævet en ny producent, der er specialist i at producere kvindeundertøj. Derudover har vi ansat en designer og en konstruktør til at udvikle kvinde-serien sammen med resten af vores team. Vi har brugt utrolig meget energi på at ramme det rigtige fit og feel,” fortæller Christoffer Immanuel, som dog også tror, at successen skyldes, at Organic Basics’ kunder ikke kun køber et stykke tøj, men også har en mere holistisk tilgang til påklædning.

”Mange af vores kunder køber ind i mere end bare vores produkter, de køber ind i vores brand og vores vision om at skabe et mere bæredygtigt produkt. Vi arbejder med en bæredygtig produktion, et økologisk produkt og et informeret køb, værdier som vi bruger på tværs af alle vores produktgrupper,” fortæller Christoffer Immanuel.

Rykker teltpælene op ad den jyske muld
Successen har ikke blot betydet en udvidelse af konceptet. Organic Basics har også valgt at ekspandere brandet rent geografisk og rykke dele af virksomheden hele vejen over Atlanten til San Fransisco.

”Sidste år kørte vi herrekampagnen i Danmark, og der kunne vi se, at 40% af alt salg gik til USA, hovedsageligt vestkysten. Derfor har vi denne gang lavet en test med at køre kampagnen fra San Fransisco, for at lade op til at gå mere internationalt,” fortæller Christoffer Immanuel, som på sigt også selv skal flytte til den amerikanske storby. Planen er nemlig, at Organic Basics fremover skal have en fod i hver lejr.

”Selvom vi har åbnet et kontor i San Fransisco og begynder at åbne op for salg i Californien, så er vores fokus stadig på det Nordeuropæiske marked,” understreger han om virksomhedens fremadrettede strategi.