SMVer er modebranchens blinde vinkel
Når det kommer til at tage ansvar for miljø og mennesker i modeindustrien, konkluderer den nyeste rapport, Pulse of the Fashion Industry, at der er god plads til forbedring – særligt hos SMVer.Det danske hold bag The Global Fashion Agenda har sammen med Boston Consulting Group netop publiceret rapporten, Pulse of the Fashion Industry, der så at sige tager pulsen på branchens bæredygtige helbred. Det er en dybdegående vurdering af modeindustriens indsats inden for både miljø og social ansvarlighed, og det overordnede resultat efterlader plads til forbedring. Samlet set ligger modeindustriens ’puls’ på 32, hvor den bedste score er 100. Rapportens kilder stammer fra Sustainable Apparel Coalitions Higg Index samt interviews med over 90 ledere, ansvarlig for bæredygtighed i hver deres respektive modevirksomhed.
Forbrug af beklædning er estimeret til at være steget med 63% når vi rammer 2030, derfor er der så meget desto mere brug for at minimere modeindustrien miljømæssige og sociale fodaftryk, siger rapporten.
Men selvom modeindustriens nuværende tilstand efterlader plads til forbedring, så påpeger rapporten, at det netop er den forbedring og forandring, der kan gøre bæredygtighed til en god forretning i fremtiden. Hvis industrien formår at sætte ind på bæredygtighed, vil det også smitte af på verdensøkonomien med op til 160 milliarder euro i 2030.
”Vi har en af de mest eftertragtede brancher, som mange skæver til for inspiration. Vores meningsholdere og ledere har al mulighed i verden for at gøre en forskel. Vi må være innovative – opfinde modebranchens Netflix eller Tinder – og samarbejde omkring at løfte de muligheder, der ligger foran os,” sagde Javier Seara fra Boston Consulting Group og Caroline Chalmer fra The Global Fashion Agenda, da de præsenterede rapporten på scenen under Copenhagen Fashion Summit.
Hvad siger researchen?
Hvad angår de kerneområder, hvor modeindustriens nuværende praksisser skal ændres, for at mindske belastningen på miljø og mennesker, fremhæves vandforbrug, CO2-udslip, kemikaliehåndtering, affald som ressource, lønninger, helbred og sikkerhed og brands involvering i CSR-initiativer.
Og netop brands involvering i CSR taler sit tydelige sprog i rapporten – at virksomheders størrelser direkte kan kobles med deres indsats – jo større organisation, jo større indsats.
Rapporten fremhæver, at branchens store udfordring ligger i midtprissegmentet, der tilsammen udgør over halvdelen af branchen – en blinde vinkel – for det er dem, der gør mindst inden for områderne, eller som slet ikke er i gang. Europæiske brands scorer højt på miljøområdet, amerikanske på det sociale, ligesom det viser sig, at familieejede virksomheder klarer sig bedre på begge områder i forhold til børsnoterede virksomheder.
Helbred, sikkerhed og kemikalier er de områder, som modevirksomhederne har mest styr på, højst sandsynlig på grund af mediedækning og lovgivning, konkluderer rapporten. Affald og vand er nogle af de områder der scorer lavest og får mindst opmærksomhed ude hos virksomhederne.
Selvom rapporten estimerer, at der vil være op mod 160 milliarder euro at hente, hvis alle sætter optimistisk og ambitiøst ind frem mod 2030, så lyder det fra rapporten, at det realistiske må nærmere være, at man når halvdelen, altså 80 milliarder euro.
Hvad skal der så til for at drive forandringer i den rigtige retning? Ifølge rapporten to ting: 1) konkret handling, hvor man med fordel kan kigge til, hvordan frontløberne gør det, og 2) innovation og udvikling af eksisterende teknologier og samarbejde, således at forandringer kan få fodfæste og have større gennemslagskraft.
I øvrigt fremhæver rapporten, at yderligere lovgivning ikke nødvendigvis er vejen frem – det er bedre at industrien selv tager teten og leder vejen.